اقتصاد بیت کوین

رمزارز
رمز ارز

اقتصاد بیت کوین

برای موفقیت، پول باید هم وسیله مبادله و هم یک ذخیره منطقی پایدار ارزش باشد. و کاملاً مشخص نیست که چرا بیت کوین باید یک ذخیره ارزش پایدار باشد.
– پل کروگمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد

همراه گرامی قبل از این مقاله می توانید مقاله ذیل را مطالعه نمایید :

پیشینه تاریخی رمز ارز 

بیت کوین از زمان اعلام ساتوشی راه طولانی را طی کرده است: اکنون هر روز میلیاردها دلار بیت کوین مبادله می شود، و اکنون بیش از 100 میلیارد دلار سکه در گردش است. اما در حالی که این ارز جدید غیرعادی با برخی قوانین جدید غیرعادی عمل می کند، ما می توانیم با استفاده از لنزهای اقتصادی امتحان شده و واقعی خود چیزهای زیادی در مورد آن بیاموزیم.

پیتزاهای 300 میلیون دلاری

همانطور که مطمئناً می دانید، بیت کوین ها هزاران دلار ارزش دارند و داستان های بیشماری از میلیونر شدن نوجوانان به لطف سرمایه گذاری خوش شانس (یا زیرکانه) بیت کوین وجود دارد. (یک نقل قول از یکی از آن نوجوانان تازه ثروتمند: «اگر در ده سال آینده میلیونر نشوید» با سرمایه گذاری در بیت کوین، پس «تقصیر خودتان است».

اما اگر بیشتر در مورد آن فکر کنید، بسیار عجیب به نظر می رسد که توکن های دیجیتالی که یک دانشمند کامپیوتر ناشناس از هوا اختراع کرده است، ارزشی داشته باشند، چه برسد به هزاران دلار. اگر برنامه‌ای ایجاد می‌کردید که توکن‌های مجازی را در اختیار همه کاربران قرار می‌داد، مردم احتمالاً برای شروع خرید آنها از یکدیگر صف نمی‌کشیدند، تالارهایی برای بحث در مورد نوسانات کوچک در قیمت توکن‌هایتان ایجاد نمی‌کردند، یا شرکت‌های بزرگی را در اطراف توکن‌هایتان ایجاد نمی‌کردند. و با این حال این همان چیزی است که با اختراع ساتوشی اتفاق افتاد.

بیت کوین ها هر یک یک شبه به هزاران نفر تبدیل نشدند. در ابتدا، آنها در واقع فقط اسباب بازی هایی بودند که توسط کمی نرم افزار هوشمند استفاده می شد. اما به تدریج، مردم به این باور رسیدند که آنها به اندازه کافی ارزشمند هستند که بتوانند پول واقعی را به دنبال خود بیاندازند. این داستان، مانند بسیاری از داستان های بزرگ، از پیتزا شروع شد.

معامله لازلو

در مارس 2010، اولین صرافی بیت کوین راه اندازی شد. این وب سایت به شما امکان می دهد بیت کوین را با دلار معامله کنید و بالعکس. نرخ مبادله در زمان راه اندازی 0.3¢ در هر بیت کوین بود.

در ماه مه همان سال، مردی از فلوریدا به نام لازلو هانیچ در یک فروم بیت کوین پستی ارسال کرد و 10000 بیت کوین (در آن زمان به ارزش 41 دلار یا 0.4 ¢ هر کدام ) به هر کسی که برای او پیتزا بفرستد، پیشنهاد داد.

او بسیار انعطاف پذیر بود: “شما می توانید پیتزا را خودتان درست کنید” یا “آن را از محل تحویل برای من سفارش دهید.

اقتصاد بیتکوین
پیتزاهایی که Laszlo Hanyecz در سال 2010 به قیمت 10000 بیت کوین خرید.

یک مرد جوان بریتانیایی به نام جرمی استوردیوانت موظف شد، دو پیتزا بزرگ از پاپا جان به او سفارش داد. این اولین باری بود که کسی یک کالای واقعی را با بیت کوین می‌خرید.

10000 بیت کوینی که Hanyecz پرداخت کرد اکنون بیش از 300 میلیون دلار ارزش دارد.

قیمت یک بیت کوین منفرد از 0.4 ¢ هر کدام به بیش از 30000 دلار(در حال حاضر که مقاله منتشر می شود قیمت بیتکوین در 2022.12.27 معادل  16803 دلار است)  در هر کدام افزایش یافته است. این افزایش 7.5 میلیون برابری در حدود یک دهه است. قیمت به طور متوسط هر سال بیش از چهار برابر شده است. هیچ سهام، اوراق قرضه، دارایی یا سایر دارایی های مالی متعارف نمی تواند حتی به آن نرخ رشد نزدیک شود.

رشد بیتکوین با S&P

با مقایسه رشد بیت کوین، S&P 500 و سهام گوگل از سال 2010 تا 2020. بیت کوین به مراتب نوسانات بیشتری نسبت به بقیه دارد، اما در ازای آن رشد بسیار بسیار سریعتری دارد. منبع داده: Google Finance و

سوال این است: بیت کوین چگونه به این سرعت رشد کرد؟ و چگونه این توکن دیجیتالی که به عنوان یک اسباب بازی شروع به کار کرد، ارزش پولی به دست آورد؟

واقعیت بین الاذهانی

بیشتر پولی که امروزه استفاده می کنیم، همان مشکل فلسفی بیت کوین را دارد. اگر در جنگل یا مریخ گیر افتاده اید، یک اسکناس 20 دلاری فقط یک تکه کاغذ بیهوده است. اما اگر در یک فروشگاه هستید، می توانید در ازای آن تکه کاغذ پیتزا، جوراب، درب بازکن و انواع کالاهای دیگر تهیه کنید. در واقع، اگر آن کاغذ را به آنها بدهید، مردم حتی شما را در شهر می‌چرخانند، چمن‌هایتان را می‌رنند یا سگتان را به پیاده روی می برند. چگونه یک تکه کاغذ اینقدر ارزش واقعی پیدا می کند؟

این به چیزی خلاصه می شود که یووال نوح هراری مورخ آن را واقعیت بین الاذهانی می نامد: شما فکر می کنید این چیز ارزش دارد زیرا می دانید که دیگران فکر می کنند ارزش دارد. یک کشاورز در بازار کشاورزها با کمال میل به شما مقداری مربای خانگی در ازای یک اسکناس 20 دلاری می دهد، زیرا می داند که دیگران خواربار، لوازم مزرعه و سایر اقلام را در ازای آن اسکناس 20 دلاری به او می دهند. و غیره.

بیت کوین نیز به همین صورت عمل می کند: استوردیوانت برای هانیچ پیتزا می خرید زیرا می دانست که در نهایت می تواند 10000 بیت کوین را با چیز ارزشمند دیگری (دلار، پوند انگلیس یا کالاهای فیزیکی) مبادله کند. به طور مشابه، مردم امروز یک بیت کوین را با قیمت بالای 16803دلار از شما می خرند، زیرا می دانند که دیگران کالا، خدمات یا پول نقد در ازای آن را بعدا به آنها می دهند (امیدواریم بیشتر از آنچه برای بیت کوین به شما پرداخت کرده اند).

تسمه های ومپوم

این واقعیت‌های بین الاذهانی چیزهای بی‌ثباتی هستند: اگر مردم از باورشان دست بردارند، از هم می‌پاشند. قبل از ورود اروپایی‌ها به آمریکای شمالی، مهره‌های صدفی که با نام ومپوم شناخته می‌شوند به عنوان پول در سواحل شرقی جایی که اکنون ایالات متحده نامیده می‌شود، استفاده می‌شد. این مهره ها اغلب در جواهرات و کمربندهای استادانه برای حمل و نقل آسان بند می شدند.

wampum
کمربند ومپوم wampum; این کمربندها قبل از انقلاب آمریکا توسط بسیاری از بومیان آمریکا به عنوان نوعی پول استفاده می شد. منبع: ویکی مدیا

در آن زمان، یک رئیس بومی آمریکا با کمربندهای ومپوم کافی می‌توانست هزینه یک جشن بزرگ را بپردازد یا هزینه ساخت یک خاک‌ریزی غول‌پیکر را بپردازد (البته ساختمان‌هایی که به او اختصاص داده شده بود).

چگونه؟ زیرا مردم قبیله بعدی ومپوم را به عنوان پرداخت می پذیرند. آن قبیله، ومپم را به عنوان پرداخت می پذیرفتند زیرا می دانستند که سایر قبایل نیز ومپوم را به عنوان پرداخت دریافت می کنند و غیره. حتی مستعمره نشینان اولیه اروپایی از وامپم به عنوان نوعی پول استفاده می کردند زیرا می دانستند قبایل آن را می پذیرند.

ومپوم به دلیل یک واقعیت بین الاذهانی ارزش داشت. اما، در اواسط دهه 1700، با تسخیر پول اروپا، این واقعیت بین الاذهانی از بین رفت. احتمالاً این موضوع زمانی شروع شد که چند قبیله بزرگ از پذیرش ومپوم دست کشیدند. سپس قبایل همسایه آنها احتمالاً آن را رها کردند زیرا دیگر نمی توانستند از آن برای تجارت با آن قبایل بزرگ استفاده کنند. سپس قبایل اطراف آن قبایل احتمالاً آن را رها کردند و غیره.

از آنجایی که استقبال مردم از ومپوم بستگی به پذیرش دیگران از وَمپم داشت، نوعی اثر دومینو وجود داشت: یک شوک کوچک به سیستم ومپم منجر به سقوط گسترده ارز وَمپم شد. در نهایت، حتی قبایل بومی آمریکا خواستار پرداخت نقره شدند (که از قضا، به دلیل واقعیت بین الاذهانی نیز ارزش دارد.)

بنابراین داستان ومپم نشان می‌دهد که واقعیت‌های بین الاذهانی می‌توانند حلقه‌های بازخورد بدی داشته باشند: وقتی چند نفر این پول را ترک می‌کنند، همه ترک می‌کنند. اما، از طرف دیگر، افزایش سریع بیت کوین نشان می دهد که این حلقه های بازخورد نیز می توانند مفید باشند: از آنجایی که تعداد کمی از مردم (از جمله Hanyecz و Sturdivant) شروع به این باور کردند که بیت کوین ها دارای ارزش هستند، افراد بیشتری و بیشتر امروز روی آن کار کردند. تمام دنیا معتقدند بیت کوین ارزش پول واقعی دارد. برخی از مردم آنقدر به آنها اعتقاد دارند که حتی بخشی از پس انداز بازنشستگی خود را در بیت کوین قرار می دهند.

بیت کوین اکنون در حال شکوفایی است که مردم معتقدند ارزش دارد. سخت‌ترین بخش، راه‌اندازی حلقه بازخورد مثبت با باور کردن اولین افراد به آن بود. به همین دلیل است که خرید پیتزا توسط Hanyecz بسیار مهم بود: این اولین باری بود که در جهان مشاهده شد که کسی فکر می‌کرد که بیت‌کوین از نظر اقتصادی ابزار ارزشمندی است، نه فقط یک چیز جدید.

منبع مالی

واقعیت بین الاذهانی توضیح می دهد که چرا بیت کوین در وهله اول ارزش دارد، اما اکنون سوال این است که چرا بیت کوین به جهش چند میلیون برابری قیمت خود دست یافته است. این مشکل میلیون دلاری (یا هزار بیت کوین؟) است، اما مانند بسیاری از سؤالات اقتصادی، به عرضه و تقاضا برمی گردد.

ارزش اقتصادی ناشی از کمبود است (سعی کنید شن و ماسه را در بیابان بفروشید)، و کمبود می تواند از محدود بودن منابع حاصل شود.بنابراین یکی از راه‌هایی که بیت‌کوین ارزش خود را حفظ می‌کند، محدود کردن عرضه پول است: تعداد بیت‌کوین‌های در گردش به‌طور مصنوعی محدود شده است، و هر روز کندتر رشد می‌کند.

کاهش پاداش بیتکوین

به یاد بیاورید که پاداش بلاک ماینرها، یکی از راه های دریافتی آنها، شامل بیت کوین های جدید است. این در واقع تنها راه معرفی بیت کوین های جدید به جهان است. نرم افزار بیت کوین به طور خودکار دشواری استخراج (تعداد صفرهایی که باید در جلوی هر هش باشد) را کالیبره می کند به طوری که به طور متوسط هر 10 دقیقه یک بلوک استخراج می شود، بنابراین هر 10 دقیقه یک دسته سکه جدید ایجاد می شود. .

نکته مهم این است که پاداش بلاک همیشه در حال کاهش است: نرم افزار بیت کوین پاداش را هر چهار سال به نصف کاهش می دهد. پاداش بلاک اولیه 50 بیت کوین در هر بلوک در سال 2008 بود. این پاداش در سال 2012 به 25 بیت کوین کاهش یافت. و در سال 2016 دوباره به نصف کاهش یافت و به 12.5 بیت کوین رسید. آخرین هاوینگ، در زمان نگارش این مقاله، در می 2020 اتفاق افتاد، زمانی که پاداش بلاک به 6.25 بیت کوین در هر بلوک کاهش یافت.

تعداد بیت کوین های استخراج شده در هر سال به طور تصاعدی در حال کاهش است و تعداد تجمعی بیت کوین های استخراج شده را به سمت فلات سوق می دهد.

تعداد بیت کوین های استخراج شده در هر سال به طور تصاعدی در حال کاهش است و تعداد تجمعی بیت کوین های استخراج شده را به سمت فلات سوق می دهد.

تعداد بیت کوین های استخراج شده
تعداد بیت کوین های استخراج شده در هر سال به طور تصاعدی در حال کاهش است و تعداد تجمعی بیت کوین های استخراج شده را به سطح بالایی می رساند. منبع داده: بیت کوین ویکی

اگر این روند را گسترش دهید، متوجه خواهید شد که پاداش بلاک در سال 2140 پس از سی و سومین هاوینگ به طور رسمی به صفر خواهد رسید.

اما، به دلیل کاهش تصاعدی، عرضه پول در اواسط دهه 2030، زمانی که 99 درصد از کل بیت کوین های موجود استخراج می شود، عملاً به آن فلات خواهد رسید. پس از آن مرحله، رشد عرضه به صورت قطره ای کاهش می یابد. (در 40 سال از 2100 تا 2140، مجموعاً 1 بیت کوین استخراج خواهد شد.) و ما بیش از آنچه فکر می کنید به آن فلات نزدیک هستیم: 85٪ از کل بیت کوین های موجود تا تابستان 2019 استخراج شده بودند.

این استراتژی کند شدن رشد عرضه در واقع بسیار منطقی است. محدود کردن عرضه پول به بیت کوین اجازه می دهد تا اطمینان حاصل کند که سکه ها همیشه کمیاب و در نتیجه ارزشمند هستند. کاهش صاف رشد به جلوگیری از شوک های ناگهانی کمک می کند. نگه داشتن پاداش های بلوک و در نتیجه رشد عرضه پول در روزهای اولیه، ماینرها را تشویق کرد تا زودتر به عضویت درآیند، که کمک کرد ارز نوپا از زمین خارج شود.

از دست دادن کوین

جالب اینجاست که عرضه بیت کوین ممکن است در طول زمان کاهش یابد. سیستم بسیار غیرمتمرکز بیت کوین به این معنی است که اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، راهی برای بازیابی بیت کوین شما وجود ندارد. هیچ مرجعی مانند بانک وجود ندارد که بتوانید از آن بخواهید «رمز عبور» خود را برای شما بازنشانی کند، و البته، بازیابی کلید خصوصی فقط با توجه به کلید عمومی یا آدرس شما تقریباً غیرممکن است.

این بدان معناست که اگر ذخیره کنید کلید خصوصی شما روی یک هارد دیسک اکسترنال و ریختن لیموناد روی آن (این اتفاق برای یک مرد بدشانس ولزی  رخ داد)، که آن را بی فایده می کند، بیت کوین های مرتبط با آن کلید خصوصی دیگر هرگز قابل دسترسی نیستند.

بیت کوین ها می توانند برای همیشه از راه های دیگر از دست بروند. اگر حوصله تان سر رفته و استفاده از کیف پول بیت کوین خود را متوقف کنید (نرم افزاری که کلیدهای خصوصی و آدرس های شما را ردیابی می کند)، آن سکه ها برای ابد در آنجا خواهند ماند. هیچ کس هرگز نمی تواند از آنها استفاده کند.

چیزی مشابه برای ساتوشی اتفاق افتاد: در اولین بلاک بیت کوین (به نام بلوک پیدایش)،  ساتوشی 50 بیت کوین به آدرس اعطا کرد.

بیتکوین
همیشه خیرخواهان ساتوشی آدرس ساتوشی را 0.00000558 بیت کوین (BTC) ارسال کردند که در آن زمان 50¢ ارزش داشت. مثل این است که دو ربع در چاهی برای خوش شانسی پرتاب کنید! منبع: Blockchain.com

1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa

که احتمالاً مالک آن است. به دلیل نقص در نرم افزار بیت کوین، آن سکه ها هرگز نمی توانند از آن آدرس خارج شوند. ساتوشی هرگز هیچ پولی را از آن آدرس منتقل نکرده است،  اما این امر باعث نشده است که علاقه مندان بیت کوین از ارسال «پیشنهادات» کوچک به این آدرس، که بسیاری از آنها یادداشت های سپاسگزاری از ساتوشی دارند، جلوگیری کند.

در واقع بسیار معمول است که بیت‌کوین‌ها برای همیشه از دست می‌روند: طبق یک تخمین، 30٪ از کل بیت‌کوین‌های استخراج‌شده از بین رفته‌اند.اگر نرخ واقعی از دست دادن بیت کوین بیشتر از نرخ پاداش بلاک ایجاد شده باشد، عرضه بیت کوین در واقع در حال کاهش است.

ادامه دارد…

نظر (4)

  1. Xtrader

    1. ممنون

  2. radin

    چقدر بینظیر و عالی و ناب هست مطالب سایتتون.ممنونم ازتون

    1. ممنون از لطف شما

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه