2 تجربه سازمان داده محور

four-key-digital-transformation-trends-cxo-should-focus-on.jpeg.optimal
اقتصاد دیجیتال

2 تجربه سازمان داده محور

2 تجربه سازمان داده محور

در چارت نگار در نظر داریم آموزش های تحول دیجیتال را که ارتباط مستقیمی با فناوری های بلاکچین، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و… دارند. در واقع در این آموزش ها از نگاه مدیریت دیجیتال کسب و کار به دلایل استفاده از این دست فناوری ها در کسب و کار ها ورود می کنیم .سعی شده آموزش ها به صورت تخصصی و ساده به شما عزیزان ارایه شود. هر چند ابتدا شاید کمی این موضوعات برای شما مشکل باشد اما کم کم با آنها آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید .

طبق باور دیلویت (۲۰۲۰) ساخت یک فرهنگ داده‌محور در دنیای امروز یک انتخاب نیست بلکه یک الزام کسب‌وکاری است.  ساخت یک فرهنگ داده‌محور نیازمند سرمایه‌گذاری پایدار و حجم بالایی از زمان و منابع است تا بتوان عادات داده‌ای جدیدی را ایجاد کرد و تقویت نمود. آی‌دی‌سی (۲۰۲۱)، نیز معتقد است سازمان‌‌های دارای فرهنگ داده‌محور قوی، به دستاوردهای کسب‌وکاری قابل توجهی دست یافته‌اند.

سازمان داده محور سازمانی است که تصمیمات کلیدی در آن سازمان بر اساس تحلیل گری داده گرفته می شود. ما واژه های جدیدی داریم به عنوان فرهنگ داده محور ، رهبران داده محور ، کارکنان داده محور ، یکی از معیارهای ما برای نگرش داده محور این هست که شما چقدر از تصمیمات خود را بر اساس شهود می گیرید و چه میزان از تصمیمات خود را بر اساس تحلیل داده می گیرید.

شما به عنوان مدیر در روز تعداد زیادی تصمیم می گیرید. به عنوان مثال قاعدتا مدیر منابع انسانی بر اساس تحلیل داده های منابع انسانی تصمیم به تشویق ، ارتقا، ارایه خدمات رفاهی و مزایای شغلی می گیرد. پس مدیر منابع انسانی به چه بینش هایی نیاز دارد؟ چه تحلیل هایی انجام می دهد و چه داده های نیاز دارد تا بتواند تصمیم درست بگیرد.

چیزی که در سازمان های غیر دیجیتال وجود داره این هست که عموما این تصمیمات بر اساس شهود، اطلاعات ناقص و احساس صورت می گیره. مثلا مدیر احساس میکنه این کارمندی که بیشتر با اون در ارتباط مستفیم بوده بابد پاداش بیشتری بگیره و یا از بقبه کارکنان اثربخش تره.

مدیریت دیجیتال کسب و کار

 

فرهنگ داده‌محور فرهنگ تصمیم است. سازمان‌های با فرهنگ داده‌محور دریافته‌اند که چگونه داده و تحلیل‌گری را در سرتاسر کسب‌وکار خود مورد استفاده قرار دهند. این سازمان‌ها داده را به‌بهترین شکل برای تصمیم‌گیری، پایش عملکرد و توسعه محصول مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند. آن‌ها به‌طور مداوم به دنبال یافتن راه‌های جدید برای ارزیابی سازمان خود و محیطش هستند و از هوش مصنوعی و تحلیلگری پیشرفته در قلب فرایندهای خود بهره‌گیری می‌نمایند.

سازمان‌های با فرهنگ داده‌محور محدودیت‌های داده و تحلیلگری را می‌دانند و از ناکامی‌های خویش می‌آموزند. شرکت‌های بدون فرهنگ داده‌محور، تصمیمات با کیفیت پایین‌تری اخذ می‌کنند، نوآوری‌های کمتری انجام می‌دهند و بازار رقابت استعدادها را به رقبای خود می‌بازند (اچ‌بی‌آر، ۲۰۲۰).

 

مدیریت دیجیتال کسب و کار

یک تجربه از فرهنگ داده محور:

فروش های والمارت بزرگ ترین فروشنده های خرده فروش در سطح دنیا هستند . این شرکت تصمیم گرفت بر اساس روش های جدید و بر اساس تحلیل داده چیدمان فروشگاه را از حالت سنتی خارج نمایند. بر این اساس دانشمند داده را استخدام کرد و داده 10 سال اخیر را تحلیل کردند. خروجی تحلیل یکسری از اقلامی را در کنار اقلام دیگر پیشنهاد می داد که به پیشینه هیچ کدام از مدیران جور در نمی آمد به عنوان مثال در این تحلیل پیشنهاد شده بود که پوشک بچه رو در کنار نوشیدنی های آرامش بخش قرار دهند و بر این اساس فروش هر دو کالا به نحو معنی داری افزایش پیدا کرد.

دیدگاه سنتی چیدمان قفسه ها این بود که ما باید اجناس مثل هم را در جایی بگذاریم تا سهولت دسترسی مشتری بالا رود اما تحلیل داده بر این دیدگاه چیدمان را بازنگری کرد که اجناس را طوری بچینیم تا مشتری را نسبت به نیازهای پنهانش آگاه کنیم. مشخص هست فردی که آمده پوشک بچه بگیره قطعا یادش هست شیرخشک هم بگیرد اما شاید یادش برود برای خودش نوشیدنی آرامبخش بگیرد.

بعد از این پیشنهاد بررسی هایی که شد نشان داد در فرهنگ آمریکا افرادی که بچه کوچک دارند چون شب ها بچه داری می کنند برای آرامش اعصاب نیاز به نوشابه های آرامش بخش نیر دارند.امروز تمام تصمیمات ما باید بر مبنای داده باشد. بانک دی بی اس برای هر فرد با توجه به تراکنش هایی روزانه که داشته پیشنهاد شخصی سازی شده داده است.

سازمان داده محور

تجربه 2:

شما فرض کنید که یک دانشجو هستید و یک کارت مترو دارید همچنین دغدغه های مالی نیز دارید و هر روز در مترو یک بلیط تک سفره می گیرید تقریبا سالانه حدود 200بار شما سوار مترو می شوید. اگر هر روز سوار شدن به مترو 10 دلار باشد شما در سال باید 2000 دلار پول مترو بدهید ولی شارژ سالیانه کارت مترو 800 دلار است.

ولی خوب شما به عنوان یک دانشجو پول ندارید یک جا 800 دلار به کارت سالانه بدهید. اگر شما 10 روز از کارت مترو بانک دی بی اس استفاده کنید ایمیلی برای شما از طرف بانک به عنوان وام 800 دلاری خرید سالانه کارت مترو ارسال می گردد. و شما با این کار چیزی نزدیک به 1200 دلار جلو می افتید. این یک بازی برد برد است. اکوسیستم محوری یک رکن در دنیای تحول دیجیتال هست.

این سازمان ها در کنار یکدیگر می توانند در یک اکوسیستم نقش ایفا کنند و انجام کار به تنهایی معنایی ندارد. در اکوسیستم محوری همانطور که می گوییم بقای موجودات به هم وابسته است پس بقای سازمان ها نیز به هم وابسته است. بقا در محیط ایزوله انجام نمی شود .

شما باید بتوانید در استارت آپ ها ، دانش گاه ها و تامین کننده ها و… ارتباط داشته باشید. این سازمان ها دایما بر اساس تحلیل داده ها برای کارکنان ، مشتریان ، سهامداران خود و سایر ذی نفعان پیشنهاد هایی دارند و با آگمنتینگ دنیای فیزیکی و دنیای فناوری را با هم در زمان درست یا بهنگام( Real-Time ) تلفیق می نمایند. تمام این ها در لحظه اتفاق می افتد.

چارت نگار

اکثر سازمان‌ها (به ویژه شرکت‌های بزرگ) منابع خود را برای جمع آوری، ذخیره سازی، امنیت و تجزیه و تحلیل داده‌هایشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع، گزارشات اخیر Bain Survey نشان می‌دهد که بیش از دو سوم از 300 مدیر اجرایی که مورد پرسش قرار گرفتند اظهار می‌دارند که شرکت آنها سرمایه گذاری زیادی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام می‌دهند، اما بیش از نیمی از آنها انتظار بازگشت سرمایه خود را دارند.

اما چرا چنین تمرکز جدی روی داده‌ها وجود دارد؟ مؤسسه جهانی مک کنزی اظهار می‌دارد که سازمان‌های داده محور 23 برابر مشتری بیشتری را بدست می‌آورند، 6 برابر بیشتر مشتریان را حفظ می‌کنند و 19 برابر بیشتر از سایر سازمان‌ها سودآور هستند.

با این معیارهای موفق و وعده کشف بینش‌های دگرگون کننده کسب و کارها، شرکت‌هایی مانند Charles Schwab, Jaguar Land Rover, Lenovo  و غیره از داده‌ها برای پیدا کردن بینش‌های تغییر دهنده بازی استفاده می‌کنند. این بینش‌ها نتایج مثبتی مانند بهبود تصمیم گیری، ارتقاء عملیات تجاری و مشارکت بیشتر مشتریان را ایجاد می‌کند.

تبدیل شدن به یک کسب و کار داده محور همیشه به راحتی صورت نمی‌گیرد و به احتمال زیاد موانعی در این راه وجود خواهد داشت. دلیل این امر این است که داده و فناوری به تنهایی باعث موفقیت بیشتر یک سازمان نمی‌شوند. این امر مستلزم تغییر ذهنیت و تلاش رهبری و کارکنان است. سازماندهی تغییرات و انجام مؤثر آن مسلتزم حمایت اجرایی، چابکی، تسلط بر داده‌ها و جامعه گسترده و فعال برای اطمینان از برآورده شدن ماموریت‌ها (اهداف و نیازهای کلی سازمان) تحت فرایند و فناوری است.​

ادامه دارد …

تغییر مدل کسب و کار با تحول دیجیتال _ تجربه دیجیتال ولوو

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه