تحول دیجیتال چیست؟

اقتصاد دیجیتال

تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال چیست؟

 اینکه چارت نگار رو برای رشد خودتون و یا کسب و کارتون انتخاب کرده اید متشکریم. لازمه این توضیح رو بدیم که مطالب تحول دیجیتال تهیه شده در این سایت حاصل مطالعات و تجربیات متخصصان مدیریت ، تحول سازمانی است.  احتمالا تا الان مزایای فناوری هایی جدید مثل بلاکچین، اینترنت اشیاء و یا مدیریت فرایندهای الکترونیکی رو به خوبی در زندگی خود (حداقل از لحاظ مالی ) به خوبی درک کرده اید. در این آموزش ها قصد داریم تا با یک روند علمی و جذاب شما رو با اهمیت این موضوعات بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید…

 

ونکاترامان از دانشمندان تحول کسب و کار دیجیتال از نگاه خودش برای تحول دیجیتال تعریفی ارایه داده است. تحول دیجیتال از دو واژه تحول و دیجیتال تشکیل شده است. تحول یعنی تغییر شگرف و بزرگ که در سال های 1980 شکل گرفته است. به عبارتی تحول یعنی تغییر در ماهیت و منطق یک پدیده.

اگر چه که اصلاح و بهبود مفاهیم قابل احترامی هستند ولی تحول رویکردی فراتر دارد. تحول بیشتر به ریشه ها و ساقه ها می پردازد واصلاح و بهبود به شاخ و برگ ها . این مطلب را هم در نظر بگیری که بدون ساختارشکنی عمدتا تحول محقق نخواهد شد. به عبارت دیگر وقتی در سازمان اتوماسیون ادرای ، ERP  و وب سایت پیاده می کنیم در مسیر تحول دیجیتال ممکن است باشیم ولی تحول دیجیتال انجام نداده ایم . تحول دیجیتال منطق کسب و کار و ساختار سازمان و فرهنگ را هدف قرار می دهد.  تکامل و بهبود بخشی از تحول دیجیتال است ولی هدف غایی انقلاب در سازمان است.

تعریفی که وسترمن در خصوص تحول دیجیتال ارایه می دهد می گوید نمادی است مانند کرمی که به پروانه تبدیل می شود. پس هدف از تحول، ایجاد کرم سریعتر نیست. بهبود از ما کرم های سریع تر خواهد ساخت ولی تحول باعث می شود تا کرم ها به پروانه تبدیل شوند. پس ما به متودولوژی ها و چالش های این مسیر توجه خواهیم کرد.

دیجیتال متفاوت است با صرف آنلاین بودن و صرف فناوری . ما از گذشته تا حال سه پارادایم داشتیم: پارادایم حضوری ، پارادایم الکترونیک و پارادایم دیجیتال. تا سال 1990 دنیا در پارادایم حضوری قرار داشت. یعنی سازمان ها برای خلق ارزش نیاز به ایجاد یک فضای فیزیکی داشتند. شما در آن سال ها برای پرداخت یک قبض برق باید در بانک به صورت حضوری این کار را انجام می دادید , و یا حتی در آن سال ها پول رو به صورت فیزیکی از بانک می گرفتیم این موارد مربوط به زمان دوری نیست. برای 10 تا 15 سال پیش است.

از ابتدای سال 2000 وارد فضای الکترونیکی شدیم و حباب دات کام درآن سال ها شکل گرفت شما خریدهای خود را از دیجیکالا و یا آمازون انجام می دادید، قبض برق رو از طریق اینترنت پرداخت می کردیم .

از ابتدای سال 2010 وارد فضای جدید تر یا تحول دیجیتال شدیم . دنیا فهمید پارادایم الکترونیکی هدف غایی نیست خلق ارزش واقعی را انجام نمی دهد. همانطور که هیچ بانکی شعبه های خود را به طور کامل نیست و آموزش الکترونیکی نتوانست به طور کامل جای آموزش حضوری را بگیرد. (البته بانک هایی داریم که کلا شعبه ندارن ولی خیلی محدود هستند ) و کماکان قدرت دست بانک هایی هست که شعبه دارن.

ما تمام خریدهامون رو در فضای دیجیتال انجام نمی دیم . تحول دیجیتال میگه ترکیب متوازن و هم آمیزی منابع  فیزیکی و منابع فضای فناوری اطلاعات در راستای ساخت تجربه ای جذاب برای مشتریان یعنی ترکیب دو پارادایم گذشته. بانک دیجیتال بانکی است که شعبه داره ولی شعبه اش با شعبه قبلی تفادت داره.

 

تجربه دویچه بانک آلمان :

در دوئجه بانک آلمان وقتی شما حضور پیدا می کنی بر اساس تکنولوژی Face recognition شما را شناسایی می کند و این کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بانک داری است. وقتی شما پشت باجه میشینید بر اساس داده های خرید به شما یک پیشنهاد شخصی سازی شده می دهد. و یا وام مورد نظر شما رو پیشنهاد می دهد. اگر شما مشتری وی آی پی باشی ربات میاد دست شما رو می گیره می بره در اطاق وی آی پی و از شما پذیرایی می کنه تا رییس بانک و یا سایر کارکنان سراغ شما بیان و به کارتون برسن . پس بانک و کارکنانش سر جاشون هستن فقط این بانک به کمک فناوری تقویت شده است.

محیط دیجیتال

ترکیب متوازن و خواستنی از منابع  فیزیکی و منابع فضای فناوری اطلاعات در راستای ساخت تجربه ای جذاب برای ذی نفعان ( مشتریان ، کارکنان ، سهامدارن، تامین کنندگان و…)

 

تجربه آمازون گو :

به عنوان مثال آمازون در پارادایم الکترونیکی شکل گرفت اما متوجه شد که پارادایم تغییر کرده و سال 2017 آمازون گو رو معرفی کرد. این فروشگاه ها فیزیکی هستند ولی مشتری با کمک فناوری به تجربیات جدیدی می رسد . این فروشگاه ها طوری طراحی شده که شما به کمک یادگیری ماشینی ف هوش مصنوعی و بینش کامپیوتری نیازی به ایستادن در صف پرداخت هزینه کالا ندارید. پس با فروشگاهی بدون صف، بدون ایستادن ، بدون صندوق و بدون فروشنده رو برو می شوید.

ویدیو جالب ذیل رو ببینید :

از اپلیکیشن آمازون گو برای ورود استفاده کنید و سپس گوشیتان را به کناری بگذارید و به خریدتان بپردازید. هر چه می خواهید بردارید و هر آنچا برداشتید به طور خودکار به سبد خریدتان اضافه می شود. اگر نظرتان در مورد یک کیک عوض شده کافی است آن را سرجایش بگذارید . فناوری آمازون به طور خودکار سبد خریدتان را بروز رسانی خواهد کرد. ما به این فناوری فناوری خروج راحت می گوییم و در این فروشگاهها هیچ نیروی انسانی مشاهده نمی کنید. در هنگام خروج فناوری “خروج راحت” سبد خرید شمار را محاسبه کرده و به حساب آمازون شما اضافه می کند. قبض شما مستقیما در اپلیکیشن ایجاد شده و شما می توانید به راه خود ادامه دهید . آمازون گو بدون صف و بدون پرداخت .

ونکات ونکاترامان استاد مدیریت و رئیس گروه دانشکده تجارت دانشگاه بوستون است که به عنوان رابط بین مدیریت استراتژیک و فناوری اطلاعات کار می کند. او در بوستون ، ماساچوست زندگی می کند.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه