عوامل موثر بر قیمت نفت خام -بخش دوم

عوامل موثر بر قیمت نفت
فارکس

عوامل موثر بر قیمت نفت خام -بخش دوم

عوامل موثر بر قیمت نفت خام -بخش دوم

همانطور که در مفاله قبلی گفتیم، عوامل زیادی می‌توانند بر قیمت نفت خام تأثیر بگذارند که می‌توان برخی از آنها را آب و هوا، اقتصاد آمریکا، اقتصاد بین‌المللی، نرخ دلار آمریکا در مقایسه با سایر ارزهای خارجی، رویدادهای ژئوپلیتیک، آمار عرضه و تقاضا و نفت خام نام برد.

 

عوامل موثر بر قیمت نفت خام -بخش اول

1200x 1 1 1

اول، آب و هوای ایالات متحده –

نفت گرمایش یک تقطیر تصفیه شده از نفت خام است. و توسط 5.7 میلیون – حدود 6 میلیون خانوار – در ایالات متحده برای گرم کردن فضا و گرم کردن آب استفاده می شود. حدود 80 درصد از این شش میلیون خانوار در شمال شرق کشور زندگی می کنند.

بنابراین اگر زمستان سردی وجود داشته باشد، اگر موج سردی به این بخش از کشور برسد، انتظار داریم تقاضای بیشتری برای نفت گرمایش داشته باشیم. و این می تواند سیگنال خوبی برای افزایش بالقوه قیمت نفت باشد.

HDD

شاخص دیگری به نام HDD یا روزهای درجه گرمایش نیز وجود دارد. این نشانه خوبی برای تقاضای انرژی است. بنابراین HDD نشان دهنده مقدار انرژی است که برای گرم کردن فضای داخل ساختمان استفاده می شود تا به 65 درجه فارنهایت برسد. هرچه دمای بیرون کمتر باشد، به این معنی است که انرژی بیشتری باید برای گرمایش فضا استفاده شود. بنابراین مسائل تاریخی و پیش بینی شده را می توان در این لینک یافت. شما را به اداره ملی اقیانوسی و جوی می برد. این می تواند معیار خوبی برای تقاضای مورد انتظار نفت گرمایش و در نهایت نفت خام باشد.

بنابراین یک نکته که باید توجه داشته باشیم که HDD همیشه مثبت است – هیچ منفی وجود ندارد – در صورتی که برای تابستان دمای بیرون از 65 بالاتر باشد و سپس انرژی باید برای خنک کردن فضا تا دمای 65 استفاده شود. ما از این معیار به نام CDD یا Cooling Degree Days استفاده می کنیم. این معیاری برای میزان انرژی است که باید برای خنک کردن ساختمان استفاده شود.

 

agcs atlantic hurrican season 2022 stage

طوفان

طبق گزارش EIA – اداره اطلاعات انرژی – حدود 23 درصد از تولید نفت دریایی و 45 درصد از ظرفیت پالایش نفت ایالات متحده در اطراف خلیج مکزیک است. و این قسمتی است که در صورت وقوع طوفان ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و عرضه قطع شود.

بنابراین حدود 24 ساعت قبل از طوفان، سایت – که محل تولید یا محل حفاری است – باید تخلیه شود. و پس از طوفان، حدود 72 ساعت طول می کشد تا تاسیسات بازسازی شود و تولید شروع شود.

در صورت وقوع طوفان، دو اتفاق ممکن است رخ دهد، وقفه در تولید به دلیل اینکه محل باید تخلیه شود. یا اگر طوفان شدید باشد، می تواند به تاسیسات نیز آسیب برساند. به عنوان مثال، دو مورد – طوفان کاترینا در سال 2005، 12 دکل و 30 سکو آسیب دیدند. و 18 تا از آن سکوها به طور کامل نابود شدند.

 

main qimg eb9626c3f438ba9dbf20945321603678 lq

طوفان ایوان در سال 2004 به هفت دکل آسیب رساند و دو دکل را منهدم کرد و هفت سکو را تخریب کرد. و عواقبی داشت — سیل و غیره و غیره. و این می تواند باعث قطع عرضه یا پیش بینی قطع عرضه شود. بنابراین وقتی وقفه ای در عرضه وجود دارد، قیمت به طور بالقوه می تواند افزایش یابد.

مرکز ملی طوفان منبع خوبی برای کسب اطلاعات از رویدادهای طوفان است. فصل رسمی طوفان ها از اول ژوئن آغاز می شود و با اوج گیری در اواسط سپتامبر تا 3 نوامبر ادامه می یابد. در این مدت، Weather Channel اطلاعاتی را از طریق گزارش به روز رسانی گرمسیری ارائه می دهد.

 

download 1 1

اقتصاد

عامل دیگری که قیمت نفت را ثابت کرد، اقتصاد است.نفت یک کالای جهانی است و اقتصاد ایالات متحده و سایر کشورهای بزرگ از نظر اقتصادی. آنها به طور بالقوه می توانند بر قیمت نفت خام تأثیر بگذارند.

بنابراین انرژی اقتصاد را اداره می کند. و هر جنبه ای از اقتصاد می تواند به طور بالقوه بر قیمت نفت خام تأثیر بگذارد. اگر اقتصاد خوب باشد، اگر اقتصاد در حال رشد باشد، به این معنی است که در آینده تقاضا بیشتر خواهد شد. تقاضا افزایش خواهد یافت. قوت و ضعف اقتصاد داخلی مستقیماً بر قیمت آنها تأثیر می گذارد و همچنین درک تغییر قیمت ها و پیش بینی تقاضا و در نهایت پیش بینی قیمت و واکنش معامله گران به قیمت را تحت تأثیر قرار می دهد.

یکی از بارزترین و شایع ترین نشانه های سلامت اقتصادی، بازار سهام است. شاخص صنعتی داوجونز، S&P 500 و NASDAQ گزارش‌های روزانه‌ای هستند که عملکرد بازار سهام را نشان می‌دهند. اگر این معیارها عملکرد خوبی را برای بازار سهام نشان دهد، به این معنی است که اقتصاد در حال رشد است. و میتونه بالا بره همچنین گزارش‌های اقتصادی هفتگی، ماهانه، فصلی وجود دارد که می‌تواند تاثیر فوری داشته باشد.

همانطور که قبلا آموختیم، نفت خام یک کالای بین المللی است. این یک کالای جهانی است. در همه جای دنیا خرید و فروش می شود. هر بخش از اقتصاد جهان می تواند بر قیمت نفت خام تأثیر بگذارد. برخی از کشورهایی که بیشترین سهم را در مصرف نفت خام دارند، اقتصاد آنها به طور بالقوه می تواند تأثیر زیادی بر قیمت نفت خام داشته باشد.

بنابراین هنگامی که معاملات در صرافی نیویورک از صبح زود آغاز می شود، بازار آسیا از قبل بسته است و بازار اروپا در ظهر است. بنابراین رفتار بازار، نشانه های رفتار بازار، از قبل شناخته شده است.

 

china 01

و احتمالاً پربیننده ترین کشور این روزها در خارج از ایالات متحده چین است. چین حدود 15 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تامین می کند. و چین بعد از ایالات متحده دومین مصرف کننده نفت خام است.

پس از چین، ژاپن سومین مصرف کننده بزرگ نفت خام بود. پس از فاجعه هسته ای فوکوشیما، واردات سوخت فسیلی ژاپن افزایش یافت. اما در حال حاضر هند در جایگاه سوم قرار دارد و در مصرف نفت جهان جای ژاپن را گرفته است. همچنین اتحادیه اروپا و منطقه اروپا حدود 22 درصد نفت خام جهان را مصرف می کنند و این آمار مربوط به سال 2013 است.

بنابراین رشد اقتصادی در این مناطق که مصرف کنندگان بزرگ نفت خام هستند می تواند بر نفت خام تأثیر بگذارد. اگر اقتصاد خوب باشد، اگر نرخ رشد – نرخ رشد اقتصادی – بالا باشد، این سیگنال را می دهد که تقاضا در آینده – تقاضای بالایی برای نفت خام در آینده وجود خواهد داشت. و اگر اقتصاد در حال کند شدن است، به این معنی است که تقاضای مورد انتظار مانند گذشته بالا نخواهد بود. افزایش تقاضا مانند قبل نخواهد بود و به طور بالقوه بر قیمت نفت خام تأثیر می گذارد.

 

470666 1536686605724215 origin

نرخ ارز ایالات متحده

عامل دیگری که به طور بالقوه می تواند بر قیمت نفت خام تأثیر بگذارد، نرخ ارز ایالات متحده است. همانطور که می دانید نفت خام در سطح جهان با دلار آمریکا معامله می شود. بنابراین نوسانات نرخ ارز، دلار آمریکا در مقایسه با سایر ارزها، به طور بالقوه می تواند بر قیمت نفت خام تأثیر بگذارد.

چرا؟ زیرا معامله گران زیادی در خارج از ایالات متحده وجود دارد و آنها نفت خامی را که با دلار آمریکا معامله می شود، معامله می کنند. بنابراین اگر ارزش دلار کاهش یابد – اگر دلار آمریکا ارزش خود را از دست بدهد – به این معنی است که آن دسته از معامله گرانی که در خارج از ایالات متحده زندگی می کنند، قدرت خرید بیشتری خواهند داشت. بنابراین آنها می توانند قراردادهای آتی نفت خام بیشتری بخرند. این بدان معناست که تقاضای بیشتری از خارج از ایالات متحده وجود خواهد داشت. تقاضای نفت خام را افزایش می دهد و به طور بالقوه می تواند قیمت را افزایش دهد.

بنابراین معمولاً یک همبستگی قوی، همبستگی منفی، بین ارزش دلار آمریکا و قیمت نفت خام وجود دارد. در دوره های دلار آمریکا قوی، معامله گران خارجی، سرمایه گذاران سعی می کنند قراردادهای آتی خود را بفروشند. و هنگامی که دلار آمریکا ارزش خود را از دست می دهد، آنها تمایل به خرید قراردادهای بیشتری دارند.

 

gettyimages 1382311409 custom 37833fe8f796be43fdedf601da75bc91d90b6f03

 رویدادهای ژئوپلیتیکی

به ویژه در مناطقی که تولیدکنندگان بزرگ نفت هستند. هر گونه درگیری یا درگیری احتمالی می تواند بر قیمت ها تأثیر بگذارد. هر خبری که بتواند احساس قطعی احتمالی در عرضه را القا کند می تواند قیمت را افزایش دهد.

لطفاً توجه داشته باشید که لزوماً نیازی نیست اتفاقی بیفتد که عرضه را قطع کند. معامله گران نیز انسان هستند. احساسی رفتار می کنند. آنها می توانند به اخبار به صورت احساسی واکنش نشان دهند. بنابراین اگر اخبار حاکی از وجود درگیری های احتمالی در منطقه ای باشد که کشورهای تولیدکننده بزرگ در آن قرار دارند، به طور بالقوه می تواند بر درک عرضه در آینده تأثیر بگذارد. این می تواند به طور بالقوه عرضه را قطع کند، یا می تواند بر درک عرضه در آینده تأثیر بگذارد و می تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت نفت خام داشته باشد.

به عنوان مثال، در اواسط ژوئن 2014، WTI – West Texas Intermediate – قیمت نفت خام حدود 107 دلار در هر بشکه بود. و در پایان آن سال به حدود 54 دلار در هر بشکه کاهش یافت. می‌توانیم این رفتار قیمت را به دو عامل اصلی که بر قیمت تأثیر می‌گذارند توضیح دهیم. اول، افزایش عرضه نفت در ایالات متحده، که عمدتاً از مخازن غیر متعارف، شیل و ماسه‌های تنگ تامین می‌شد، زیرا قیمت نفت بالا بود. و با این قیمت، در حدود 100 دلار، تولید نفت از ذخایر غیر متعارف پرهزینه کاملاً مقرون به صرفه است.

 

how oil moves around major regions of world

تقریباً در این زمان، عربستان سعودی – یعنی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت خام – سعی کرد با پر کردن نفت ارزان بازار، سهم بازار را حفظ کند، اما این استراتژی باعث شد که عرضه و قیمت مازاد به میزان قابل توجهی کاهش یابد. قیمت پایین نفت می تواند تأثیر زیادی بر کشورهای تولیدکننده نفت که به شدت به درآمد نفت وابسته هستند، داشته باشد. قیمت پایین نفت می تواند تأثیر زیادی بر کشورهای تولیدکننده نفت که به شدت به درآمد نفت وابسته هستند، داشته باشدهمچنین در ایالات متحده، شرکت هایی که در بخش اکتشاف و تولید نفت کار می کنند، باید فعالیت های اکتشاف و حفاری را نیز کاهش دهند، زیرا درآمد خود را از دست می دهند همچنین در ایالات متحده، شرکت هایی که در بخش اکتشاف و تولید نفت کار می کنند، باید فعالیت های اکتشاف و حفاری را نیز کاهش دهند، زیرا درآمد خود را از دست می دهند. و به طور بالقوه، اگر قیمت خیلی پایین باشد، آنها به طور بالقوه می توانند – شرکت های کوچک – ورشکست شوند.

دیگر بازیگر اصلی در بازار جهانی نفت اوپک یا سازمان کشورهای صادرکننده نفت است. اوپک در سال 1960 توسط پنج عضو اول شامل ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا تشکیل شد. و در حال حاضر، در حال حاضر، 2017، 14 عضو دارد. اوپک حدود 43 درصد از کل نفت خام جهان را در سال 2015 تولید کرد و اعضای اوپک حدود 73 درصد از کل ذخایر نفت خام جهان را در اختیار دارند. بنابراین هر تصمیمی که اعضای اوپک – هر توافقی یا حتی جلساتی که به توافق نمی رسند می تواند به طور بالقوه بر قیمت نفت خام تأثیر بگذارد.

برای مثال، اگر اعضای اوپک به توافق برسند و تولید را کاهش دهند، می‌تواند باعث کاهش عرضه – کل عرضه جهان – و در نهایت افزایش قیمت شود. و اگر در جلسات آنها، فرض کنید زمان وجود دارد و درگیری وجود دارد – سیاست همیشه در تصمیم گیری ها دخیل است. اگر دوره‌ای باشد که قیمت‌ها پایین بیاید و نتوانند برای کاهش تولید به توافق برسند، به طور بالقوه می‌تواند روی قیمت‌های بازار تأثیر بگذارد و احتمالاً نمی‌تواند جلوی کاهش قیمت را بگیرد.

 

Knoema Data Driven World Crude Oil Supply and Demand Forecast Updated

آمار عرضه و تقاضا

آخرین عاملی که قصد توضیح آن را دارم، آمار عرضه و تقاضا است. هر گزارش اطلاعاتی که بتواند اطلاعاتی در مورد تولید یا مصرف نفت خام و همچنین فرآورده های عرقیات آن بدهد، می تواند باعث تغییر قیمت شود.

گزارش های مختلفی توسط نهادهای دولتی، اعم از ایالات متحده و بین المللی و همچنین انجمن های صنعتی منتشر می شود. و این گزارش ها منابع خوبی برای پیش بینی رفتار قیمت نفت خام هستند.

EIA، اداره اطلاعات انرژی، از وزارت انرژی ایالات متحده، گزارشی در مورد وضعیت موجودی نفت خام کشور و عرقیات مختلف آن صادر می کند. این گزارش چهارشنبه هر هفته ساعت 9:30 صبح منتشر می شود و دارای چندین آمار کلیدی عرضه و تقاضا است.

من قصد دارم برخی از مواردی که در این گزارش آمده است را توضیح دهم. اول، استفاده از پالایشگاه، درصد کل ظرفیت پالایشگاه ایالات متحده که در حال کار است، هم تقاضا برای نفت خام و هم تولید بنزین را نشان می دهد.

و دوم، گزارش واردات است، هم نفت خام  و هم فرآورده های پالایش شده، مانند بنزین. وارداتی هستند و حجم آنها با سال گذشته مقایسه می شود که می تواند شاخصی برای بهبود یا بدتر شدن تعادل باشد.

 

نفت خام 26 اکتبر

موجودی نفت خام تجاری

بخش دیگر گزارش شامل موجودی نفت خام تجاری است. تغییر موجودی انبار از یک هفته به هفته بعد تأثیر عمیقی بر قیمت نفت خام از نقطه نظر معاملاتی دارد.

تحلیلگران پیش از گزارش واقعی پیش بینی هایی را برای تغییر موجودی ارائه می دهند. و معامله گران کالاهای مالی و انرژی به تفاوت گزارش پیش بینی شده و واقعی واکنش نشان می دهند.

اطلاعات دیگری که در این گزارش گنجانده شده است موجودی بنزین است. مجموع محصولات بنزینی و همچنین تفکیک بین بنزین تمام شده و محصولات ترکیبی، تصویری از عرضه و تقاضا برای بنزین ارائه می دهد. کاهش کل محصولات می تواند به معنای تقاضای بیشتر برای مواد اولیه پالایشگاه باشد. مازاد می تواند به معنای مخالف باشد.

اگر موجودی وجود داشته باشد، به این معنی است که عرضه بیشتر به بازار خواهد شد و قیمت بالا نمی رود، در این صورت ممکن است کاهش یابد.

اطلاعات مربوط به سوخت تقطیر نیز در گزارش موجودی EIA گنجانده شده است که در این دسته عمدتاً در مورد روغن گرمایشی است. و همانطور که قبلا توضیح دادم، زمستان سرد – هوای سرد یا دمای پایین به معنای تقاضای بالاتر برای روغن گرمایشی است.

و اگر موجودی کم باشد، اگر ذخیره سازی کم باشد، می توان آن را به کمبود عرضه کم و قیمت های بالاتر در روزهای سرد ترجمه کرد.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه