ارزش دفتری چیست؟

ارزش دفتری چیست؟
سهام

ارزش دفتری چیست؟

ارزش دفتری چیست؟

ارزش دفتری برابر با هزینه ثبت شده یک دارایی در ترازنامه شرکت است و شرکت ها آن را با تسویه دارایی در برابر استهلاک انباشته آن محاسبه می کنند. در نتیجه، ارزش دفتری را می توان به عنوان ارزش خالص دارایی (NAV) یک شرکت نیز در نظر گرفت که به عنوان کل دارایی منهای دارایی های نامشهود (اختراعات، سرقفلی) و بدهی ها محاسبه می شود.

برای هزینه اولیه سرمایه گذاری، ارزش دفتری ممکن است خالص یا ناخالص هزینه هایی مانند هزینه های معاملاتی، مالیات فروش، هزینه های خدمات و غیره باشد.

فرمول محاسبه ارزش دفتری هر سهم (BVPS) مجموع حقوق صاحبان سهام عادی منهای سهام ممتاز، تقسیم بر تعداد سهام عادی شرکت است. ارزش دفتری ممکن است به عنوان “خالص ارزش دفتری” و در انگلستان “خالص ارزش دارایی یک شرکت” نیز شناخته شود.

اقلام کلیدی

ارزش دفتری یک شرکت، تفاوت خالص بین کل دارایی های آن شرکت و کل بدهی ها است، که در آن ارزش دفتری منعکس کننده ارزش کل دارایی های یک شرکت است که سهامداران آن شرکت در صورت انحلال شرکت دریافت می کنند.

ارزش دفتری دارایی معادل ارزش دفتری آن در ترازنامه است.

ارزش دفتری اغلب کمتر از ارزش بازار یک شرکت یا دارایی است.

ارزش دفتری هر سهم (BVPS) و نسبت قیمت به ارزش دفتر (P/B) در تحلیل بنیادی استفاده می شود.

ارزش دفتری چیست؟

درک ارزش دفتری

ارزش دفتری عبارت است از ارزش حسابداری دارایی های شرکت منهای کلیه مطالبات مازاد بر حقوق صاحبان سهام (مانند بدهی های شرکت). اصطلاح “ارزش دفتری” از رویه حسابداری ثبت ارزش دارایی به بهای تمام شده تاریخی اصلی در دفاتر ناشی می شود.

در حالی که ارزش دفتری یک دارایی ممکن است در طول زمان با اندازه‌گیری‌های حسابداری ثابت بماند، ارزش دفتری یک شرکت در مجموع می‌تواند از انباشت درآمد حاصل از استفاده از دارایی رشد کند. از آنجایی که ارزش دفتری یک شرکت نشان دهنده ارزش سهام است، مقایسه ارزش دفتری با ارزش بازار سهام می تواند به عنوان یک تکنیک ارزیابی موثر در تصمیم گیری برای تصمیم گیری در مورد قیمت گذاری منصفانه سهام عمل کند.

خواندن این مقاله برای شما می تواند مفید باشد :

۹معیار کلیدی برای انتخاب سهام  

به عنوان ارزش حسابداری یک شرکت، ارزش دفتری دو کاربرد اصلی دارد:

این به عنوان ارزش کل دارایی های شرکت عمل می کند که سهامداران از نظر تئوری در صورت انحلال شرکت دریافت می کنند.

وقتی با ارزش بازار شرکت مقایسه می شود، ارزش دفتری می تواند نشان دهد که قیمت سهام پایین است یا بیش از حد بالاست.

ارزش دفتری به ازای هر سهم (BVPS)

ارزش دفتری هر سهم (BVPS) روشی برای محاسبه ارزش دفتری هر سهم یک شرکت بر اساس حقوق صاحبان سهام مشترک در شرکت است. در صورت انحلال شرکت، ارزش دفتری هر سهم عادی نشان دهنده ارزش دلاری باقی مانده برای سهامداران عادی پس از انحلال کلیه دارایی ها و پرداخت کلیه بدهکاران است. اگر BVPS یک شرکت بالاتر از ارزش بازار هر سهم آن باشد، ممکن است سهام آن کمتر از ارزش گذاری شده در نظر گرفته شود.

در امور مالی شخصی، ارزش دفتری یک سرمایه گذاری بهایی است که برای سرمایه گذاری اوراق بهادار یا بدهی پرداخت می شود. هنگامی که یک شرکت سهام می فروشد، قیمت فروش منهای ارزش دفتری، سود یا زیان سرمایه حاصل از سرمایه گذاری است.

P/b

علامت گذاری به ارزش بازار

زمانی که ارزش گذاری علامت به بازار برای دارایی هایی که ممکن است با افزایش یا کاهش ارزش بازار خود مواجه شوند، اعمال نمی شود، با دقت ارزش دفتری می تواند نماینده ارزش بازار سهام باشد، محدودیت هایی وجود دارد.

به عنوان مثال، املاک و مستغلات متعلق به یک شرکت ممکن است در برخی مواقع ارزش بازار را افزایش دهند، در حالی که ماشین آلات قدیمی آن ممکن است به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی ارزش خود را در بازار از دست بدهند. در این موارد، ارزش دفتری به بهای تمام شده تاریخی یک دارایی یا ارزش واقعی یک شرکت را با توجه به قیمت بازار منصفانه آن مخدوش می کند.

نسبت قیمت به ارزش دفتری (P/B).

نسبت قیمت به ارزش دفتری(P/B) به عنوان یک مضرب ارزش گذاری برای مقایسه ارزش بین شرکت های مشابه در همان صنعت مفید است، زمانی که آنها از یک روش حسابداری یکسان برای ارزیابی دارایی پیروی می کنند. این نسبت ممکن است در هنگام مقایسه شرکت‌ها از بخش‌ها و صنایع مختلف به عنوان یک مبنای ارزش‌گذاری معتبر عمل نکند، به‌این‌ترتیب برخی از شرکت‌ها ممکن است دارایی‌های خود را با هزینه‌های تاریخی ثبت کنند و برخی دیگر دارایی‌های خود را در بازار نشان‌دهنده کنند.

چرا به آن “ارزش دفتری” می گویند؟

ارزش دفتری نام خود را از زبان حسابداری گرفته است که در آن ترازنامه به عنوان “دفترهای شرکت” شناخته می شود. در واقع زمانی حسابداری را حسابداری می نامیدند. بنابراین، ارزش دفتری را می توان با ارزش حسابداری یکسان کرد.

نسبت قیمت به دفتری (P/B)= 1.0 به چه معناست؟

نسبت P/B =1.0 نشان می دهد که قیمت بازار سهام یک شرکت دقیقاً برابر با ارزش دفتری آن است. برای سرمایه گذاران ارزشی، این ممکن است نشانه یک خرید خوب باشد، زیرا قیمت بازار یک شرکت معمولاً مقداری بالاتر از ارزش دفتری دارد.

چرا ارزش بازار اغلب بیشتر از ارزش دفتری است؟

ارزش دفتری فقط هزینه انحلال دارایی های ثابت و اوراق بهادار شرکت را در نظر می گیرد. دارایی های نامشهود مانند اختراعات، مالکیت معنوی، ارزش برند و سرقفلی را در نظر نمی گیرد. همچنین مهارت ها و سرمایه انسانی کارگران را در نظر نمی گیرد. علاوه بر این، چگونگی ایجاد سود و رشد دارایی های یک شرکت در طول زمان را در نظر نمی گیرد. بنابراین، ارزش بازار که همه این موارد را در نظر می گیرد، به طور کلی بالاتر خواهد بود.

جمع بندی

ارزش دفتری ارزش حسابداری دارایی های شرکت منهای بدهی است. به عبارت دیگر، ارزش مورد انتظاری است که یک شرکت می تواند انتظار داشته باشد اگر تمام دارایی های موجود در ترازنامه خود را بفروشد و بدهی ها و تعهدات معوق خود را پوشش دهد.

ارزش بازار یک شرکت معمولاً بیشتر از ارزش دفتری آن خواهد بود زیرا قیمت بازار دارایی های نامشهود مانند مالکیت معنوی، سرمایه انسانی و چشم انداز رشد آینده را در بر می گیرد. سرمایه‌گذاران ارزشی به دنبال شرکت‌هایی با ارزش دفتری نسبتاً پایین (با استفاده از معیارهایی مانند نسبت P/B یا BVPS) هستند، اما در غیر این صورت، به‌عنوان سهامی با قیمت پایین‌تر به‌عنوان سهام بالقوه زیر قیمت، به دنبال سرمایه‌گذاری‌های قوی هستند.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه