عوامل موثر بر قیمت نفت خام

57782ae0-6245-11ea-9afe-c26655c860f0
فارکس

عوامل موثر بر قیمت نفت خام

مقدمه

بازار نفت یکی از اصلی ترین بازارهای جهانی است که معمولاً در رابطه با دیگر بازارها، پیشرو است. به عبارت دیگر تغییرات نفت موجب تحول در دیگر بازارها از جمله ارز می شود و عکس این موضوع معمولاً صادق نیست. این مسئله اهمیت بررسی تحولات نفت را دوچندان می کند.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت نفت خارج از بازارهای مالی هستند و بیشتر به مسائل سیاسی جاری در کشورهای تولید کننده و به تقاضا از طرف مصرف کنندگان بزرگ مثل چین و هند و ایالات متحده مربوط می شود.

اما تغییرات قیمت نفت تأثیر شدیدی بر بازارهای مالی دارد. براثر گران شدن نفت سهام بسیاری از شرکتها و ارزهای رایج ضربه می بینند که از آن میان می توان به سهام شرکتهای اتومبیل سازی اشاره کرد که قیمت نفت از فاکتورهای تأثیرگذار بر آنها است. نفت در بازار ارز نیز تأثیر خود را می گذارد و با گران شدن نفت ارز رایج کشورهایی که مصرف کنندگان بزرگ نفت هستند با کاهش ارز روبه رو می شود که از بین آنها می توان به دلار و ین اشاره کرد.

آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت، اقتصادی به شدت حساس در برابر نفت دارد و اگرچه در این مقاله قصد بحث در مورد تاریخ حضور آمریکا در خاورمیانه را نداریم اما نگاهی اجمالی به تاریخ معاصر این منطقه ژئوپلیتیک نشان دهنده میزان حساسیت آمریکا به مسئله نفت است.

 

عوامل موثر بر قیمت نفت خام

این حساسیت را در پول رسمی این کشور، دلار، نیز می توان مشاهده کرد. به عنوان مثال در گذشته پس از طوفان کاترینا و اثرات مخربی که بر پالایشگاه های کلیدی آمریکا وارد آمد دلار نیز متأثر از قیمت نفت حرکت می کرد و با بالاتر رفتن آن ضعیف تر می شد.

ین ارز رایج سرزمین آفتاب تابان نیز از بزرگترین قربانیان نفت است. ژاپن بیش از ۹۸درصد از نفت خود را از خارج از مرزهای خود وارد می کند و اقتصادی به شدت وابسته به نفت دارد به همین دلیل نسبت به افزایش قیمت نفت از خود حساسیت نشان می دهد.

از دیگر ارزهایی که به تغییرات قیمت نفت از خود حساسیت نشان می دهند می توان به دلار کانادا اشاره کرد که برخلاف دلار و ین از افزایش ارزش این ماده ژئوپلیتیک سود می برد. کانادا از صادرکنندگان نفت است و کاملاً طبیعی است که بر اثر بالا رفتن قیمت نفت، اقتصاد قوی تر و در نتیجه ارز قوی تر داشته باشد .

از دیگر کالاهای حیاتی و بسیار مهم در عرصه مبادلات جهانی که نفت تأثیر زیادی بر آن دارد می توان به طلا اشاره کرد.

بالا رفتن قیمت نفت موجب افزایش تورم جهانی می شود و در این شرایط سرمایه گذاران علاقه مند هستند تا سرمایه خود را به چیزی تبدیل کنند تا بیشترین مقاومت را در برابر افزایش تورم داشته باشد، طلا یکی از بهترین انتخاب های آنان است و به همین دلیل تقاضا برای طلا بالا رفته و موجب گرانی آن می شود.

از طرف دیگر طلا و نفت عوامل تأثیرگذار مشترک یکسانی دارند که موجب می شود قیمت این دو کالای حیاتی هم جهت باشد. به عنوان مثال تنش های منطقه ای علی الخصوص در خاورمیانه هم باعث بالا رفتن قیمت نفت و هم طلا می شود.

 

عوامل موثربر قیمت نفت

عوامل موثر بر قیمت نفت خام

همانطور که در بالا اشاره  شد بسیاری از عوامل می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر قیمت نفت خام تأثیر بگذارند. برخی از عوامل اصلی موثر بر قیمت نفت خام آمریکا عبارتند از:

آب و هوای ایالات متحده

عمدتاً زمستان است، زیرا تقاضا برای نفت گرمایشی بر قیمت نفت خام تأثیر می گذارد. بخش شمال شرقی ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده نفت گرمایش در جهان است.

رویدادهای ژئوپلیتیکی

در هر منطقه تولیدکننده نفت جهان که درگیری هایی وجود دارد که به طور بالقوه می تواند عرضه را قطع کند.

دلار آمریکا در مقابل ارزهای خارجی

همانطور که قبلا ذکر شد، کاهش ارزش دلار آمریکا به سرمایه گذاران خارجی پول بیشتری برای خرید قراردادهای نفت خام می دهد و برعکس، دلار قوی تر، سرمایه گذاری خارجی در قراردادهای نفت خام را منع می کند.

اقتصاد ایالات متحده

قدرت یا ضعف به طور مستقیم بر درک مصرف انرژی تأثیر می گذارد. چندین شاخص اقتصادی در هفته منتشر می شود.

اقتصاد جهانی

همانطور که در مقدمه گفته شد، ما اکنون در یک اقتصاد واقعاً جهانی هستیم و آنچه در یک کشور اتفاق می‌افتد می‌تواند همه کشورهای دیگر را تحت تأثیر قرار دهد.

تولید و واردات در مقابل تقاضا

گزارش‌های مربوط به تولید و واردات نفت در مقابل مصرف می‌تواند باعث شود که قیمت‌ها بسیار متفاوت باشد.

گزارش حفاری بیکر هیوز از سکوهای فعال

این شرکت خدمات میدان نفتی تعداد کل سکوهای حفاری فعال نفت و گاز را پیگیری می کند و آمار را به صورت هفتگی گزارش می کند. افزایش دکل ها به معنای عرضه بالقوه بیشتر در پایین جاده است. کاهش تعداد دکل ها می تواند به معنای عرضه کمتر در جاده باشد.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در مقابل نفت خام برنت دریای شمال

نفت خام برنت در حال حاضر استاندارد جهانی است و در لندن معامله می شود. قیمت های آن منعکس کننده تقاضا در قاره اروپا است که می تواند بر قیمت نفت خام وارداتی اینجا در ایالات متحده تأثیر بگذارد.

گزارش هفتگی موجودی نفت خام و عرقیات (آژانس اطلاعات انرژی)

وزارت انرژی هر هفته گزارشی را منتشر می کند که میزان فعلی نفت خام و عرقیات موجود در تاسیسات ذخیره سازی کشور را نشان می دهد. (عرقیات شامل روغن گرمایشی، گازوئیل، بنزین و غیره است.) افزایش موجودی به عنوان افزایش عرضه تلقی می شود، در حالی که کاهش به عنوان شاخص افزایش تقاضا در نظر گرفته می شود. یکی دیگر از اطلاعات کلیدی ارائه شده، «استفاده از پالایشگاه» است. هر چه درصد بهره برداری بیشتر باشد، تقاضا برای نفت خام بیشتر می شود و بالعکس.

اوپک

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در سال 1960 توسط پنج عضو اول شامل ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا تشکیل شد و تا مه 2017 دارای 14 عضو است. اعضای اوپک کنترل دارند. حدود 73 درصد از کل ذخایر نفت اثبات شده جهان و تولید 44 درصد از کل نفت خام جهان در سال 2016. اوپک تأثیر قابل توجهی بر بازار نفت، مدیریت تولید نفت و قیمت نفت دارد.​

در مقاله  بعدی بیشتر به این عوامل خواهیم پرداخت …

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه