5 پروژه برتر بلاکچین با مدل کسب و کار همگرا در متاورس
5 آبان 1401 1401-10-13 20:205 پروژه برتر بلاکچین با مدل کسب و کار همگرا در متاورس
5 پروژه برتر بلاکچین با مدل کسب و کار همگرا در متاورس
5 پروژه برتر بلاکچین با مدل کسب و کار همگرا در متاورس
در حالی که فناوری Web3 در حال تکامل است، بسیاری از شرکتها به این گروه پیوستهاند و ایدههای کسب و کار جالب و مبهم پیرامون جادوی متاورس را اعلام کردهاند. علاوه بر شرکتهای بزرگ فناوری که در مقاله های قبلی ذکر شد، برندهای بزرگی مانند آدیداس، کوکاکولا، دولچه و گابانا، گوچی، NBA و نایک – فقط به نام چند مورد – نیز به متاورس نگاه میکنند که دنیایی از امکانات بینهایت را برای آنها ایجاد میکند. تجربیات جدید و دلربایی با مشتریان خود را به روش های کاملا جدید ایجاد رابطه محقق سازند.
در همین حال، استارت آپ های Web3 متعددی در این فضا ظهور می کنند تا متاورس را در بستری غیرمتمرکز ایجاد کنند. برای فنآوریهای بزرگ و استارتآپها، باور رایج این است که متاورس شبکه اجتماعی آینده است و شاید حتی همه چیز را به هم وصل خواهد کرد. بنابراین، متاورس بستر و اکوسیستمی را فراهم میکند که در آن مدلهای کسب و کار همگرا میشوند.
مطالعات موردی در این بخش، همگرایی مدلهای کسبوکار را در متاورس، هم از دیدگاه فناوری بزرگ و هم از دیدگاه استارتآپهای اولیه نشان میدهد.
پروژه 1: متا – همگرایی هوش مصنوعی، AR/VR، کلان داده، شبکه اجتماعی و UGC
فیس بوک مدتی است که احتمالاً چندین سال است که در حال برنامه ریزی برای ورود به متاورس است. اما تغییر نام شرکت مادر به متا شاید بزرگترین و جسورانه ترین بیانیه ای بود که این شرکت می توانست انجام دهد. مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت در اعلام تغییر نام گفت: پلتفرم و رسانه بعدی یک اینترنت فراگیرتر و تجسمیافتهتر خواهد بود که شما در آن تجربه دارید، نه اینکه فقط به آن نگاه کنید، و ما آن را متاورس مینامیم.
زاکربرگ معتقد است که متاورس توسعه ارگانیک شرکت را در چارچوب مفهوم موجود فراهم می کند، اما دلایل بیشتری وجود دارد که چرا متاورس برای فیس بوک منطقی است (شکل 1 را ببینید):
افزایش مشارکت فعلانه. واقعیت مجازی قرار است زمانی را که کاربران آنلاین می گذرانند و در نتیجه مصرف محتوا را افزایش دهد.
بازار محتوای جدید متاورس فرصتهای بزرگی را برای ایجاد و فروش محتوای سه بعدی مجازی ارائه میدهد که بسیار بیشتر از اینستاگرام یا TikTok است.
سطح جدیدی از ارتباطات. متاورس به مردم این امکان را می دهد که هزاران کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند طوری ارتباط برقرار کنند که گویی در یک اتاق نشسته اند.
شاخه جدید اقتصاد به گفته زاکربرگ، متاورس باید سیستم اقتصادی جامع خود را داشته باشد.
پلتفرمهای متا نه تنها چهار پلتفرم از شش پلتفرم برتر رسانههای اجتماعی، بلکه Oculus را نیز دارند که سختافزار VR تولید میکند. اکنون یک دهه است که واقعیت مجازی در حال تبدیل شدن به جریان اصلی بوده است، اما به دور از همه جا حاضر است، و باعث شده شرکت دائماً در تلاش برای سرمایه گذاری از این خرید 2 میلیارد دلاری باشد. چه چیزی میتواند هدستهای واقعیت مجازی را موثرتر از این تصور بفروشد که همه برای دسترسی به اینترنت آینده به آن نیاز دارند – به خصوص اگر همان اینترنت متعلق به متا باشد؟
شکل 1- متا – همگرایی بین فناوری های هوش مصنوعی، AR/VR، کلان داده، شبکه اجتماعی و UGC
پروژه 2: Roblox – همگرایی ارتباطات سه بعدی، شبکه اجتماعی، AR/VR و NFT
تجربه مشترک انسانی اصطلاحی است که توسط مدیر عامل Roblox دیوید بازوکی استفاده می شود. بازوکی در سخنرانی اخیر خود گفت: «امروز به آن متاورس می گویند. ما آن را تجربه مشترک انسانی نامیده ایم.» بازوکی متاورس را مکانی تعریف می کند که در آن فناوری ارتباطات با وفاداری بالا را با روشی جدید برای گفتن داستان گفتن، وام گرفتن از بازی های موبایل و صنعت سرگرمی ترکیب می کند. به گفته بازوکی، این مقوله جدید متاورس یا تجربه مشترک بر هشت اصل استوار است: هویت، اجتماعی، فراگیر، اصطکاک کم، تنوع، هر کجا، اقتصاد و مدنیت[1].
اساساً، «تجربه مشترک انسانی» میتواند مدلهای کسبوکار را از ارتباطات سهبعدی، شبکههای اجتماعی، و احتمالاً AR/VR و NFT در متاورس ترکیب کند (شکل 1.6 را ببینید). کاربران Roblox میتوانند بهطور یکپارچه بین حالتهای ارتباطی، از متن، صدا، ویدیو، تا سه بعدی همهجانبه جابهجا شوند. در واقع، شرکت کنندگان مختلف در مکالمه ممکن است بسته به زمینه، راحت ترین حالت ارتباطی را انتخاب کنند. نتیجه تجربیات مشترک فردی و همه جانبه است که در آن افراد می توانند در میلیون ها تجربه سه بعدی گرد هم آیند تا یاد بگیرند، کار کنند، بازی کنند، خلق کنند و اجتماعی شوند.
شکل 2- Roblox – ارتباطات سه بعدی، شبکه اجتماعی، AR/VR و NFT همگرا
پروژه 3: روح ( Soul )– همگرایی شبکه اجتماعی، هوش مصنوعی و سکه دیجیتال
اپلیکیشن Soul که توسط China Tencent پشتیبانی میشود، خود را به عنوان متاورس “Soul”cial (توسعه “اجتماعی”) برای نسل جوان معرفی کرد. برنامه Soul در نوامبر 2016 آنلاین شد و اخیراً به بازارهای خارج از کشور از جمله آمریکای شمالی، ژاپن و کره جنوبی وارد شده است.
به گفته ژانگ لو، مدیر عامل این شرکت، مشکلی که این برنامه برای خود ایجاد کرد این بود که «جوانان معمولاً احساسات و دیدگاههای خاصی دارند که تمایل دارند با اطرافیان خود یا در وی چت به اشتراک بگذارند.» رویکرد ساخت فضایی ناشناس بود که کاربران اینترنتی را بر اساس سرگرمیها و ارزشهایشان به هم پیوند میداد.
Soul خود را به عنوان “متافور شبکه اجتماعی” برچسب گذاری کرده است، احتمالاً برای اینکه خود را از برنامه های دوستیابی مانند MOMO و Tantan متمایز کند – که هر دو به عنوان تقلیدکنندگان محلی Tinder دیده می شوند.
منطق محصول پشت Soul به هیچ وجه پیچیده نیست: اتصال و محتوا کلید ایجاد میل به معاشرت را دارند. به عنوان مثال، فیس بوک قبل از افزایش تعامل با استفاده از محتوای ایجاد شده توسط دوستان و خانواده، افراد را از حلقه های اجتماعی قبلی جذب می کند.
در همین حال، پلتفرم های مبتنی بر محتوا، مانند توییتر و اینستاگرام، تازه واردان را با محتوای اصلی و جذاب خود جذب و حفظ می کنند. اما Soul با اعمال الگوریتمهای پیشنهادی متمایز خود در هر دو سطح، بر اساس هوش مصنوعی و دادههای بزرگ (به شکل 3 مراجعه کنید) توانسته است به چالشهای مربوط به اولویت دادن به محتوا نسبت به حلقههای اجتماعی قبلی یا بالعکس رسیدگی کند.
حتی با وجود اینکه Soul دارای طراحی و رابط کاربری آینده نگر است، این محصول هنوز از یک فرا وجه دور است. این یک پلتفرم شبکهای است که بر اساس مدل اجتماعیسازی آنلاین ساخته شده است – نه دنیایی باز با کاربرانی که «محتوا و تجربیات خلق میکنند».
اگرچه این برنامه دارای سیستم سفارشی سازی آواتار است، اما فاقد تعامل فعال شده توسط رابط های انسان و ماشین (HMI) یا سایر ابزارهای AR/VR است. درآمدزایی این پلتفرم عمدتاً به اشتراک VIP و تجارت الکترونیک متکی است.
علاوه بر این، سیستم اقتصادی نمادین به طور کامل کار نمی کند. عناصری که شبیه متاورس هستند، الگوریتمهای تطبیق مبتنی بر هوش مصنوعی و ارزی به نام «سکه روح» هستند که برای خرید تزئینات آواتار و ارسال هدایای مجازی استفاده میشود. با این حال، این هدایا قابل مبادله نیستند و نمی توان آنها را به “سکه های روح[2]” مبادله کرد. ناگفته نماند که این ارز درون برنامه ای غیرمتمرکز نیست. (بخش بعدی ویژگی های واقعی اکوسیستم Web3 را مورد بحث قرار می دهد.)
شکل 3- روح (Soul) – همگرایی شبکه اجتماعی، هوش مصنوعی، و سکه دیجیتال
مانند متای فیس بوک، سول با ادعای این که یک شرکت متاورس است، خود را تبدیل به یک شرکت متاورس نکرد. در مورد توسعه دهندگان بازی درجه یک که از این پروژه حمایت می کنند، آنها به سادگی می خواهند ترافیک و داده های آن را در مورد الگوهای رفتاری کاربران به دست آورند. پلتفرمهای متاورس واقعی توسط جوامع غیرمتمرکز ساخته میشوند، در عصر جدید Web3 شکوفا خواهند شد و ویژگیهای اکوسیستمی را که در زیر تعریف میکنیم برآورده خواهند کرد.
پروژه 4: loot، همگرایی ایده های خلاقانه، هنر، مشتقات، و بازی های همگرا
در اواخر آگوست 2021، Loot، یک آزمایش NFT (توکن غیرقابل تعویض) برای عموم راه اندازی شد. در مدت یک هفته، این پروژه در فضای مجازی منتشر شد. توییتر مملو از نظرات پیرامون این پروژه بود – شکاکان، مدافعان سرسخت و همه افراد در این بین. بسیاری از رهبران فکری، از ویتالیک بوترین گرفته تا کریس دیکسون، Loot را به عنوان یک تغییر پارادایم در مفهوم متاورس، NFT و خود بازی در نظر گرفتند.
مفهوم Loot به طرز خیره کننده ای ساده بود (شکل4 را ببینید). در مجموع 8000 “لوت کیسه” وجود دارد که فایل های متنی حاوی هشت عبارت هستند. هر یک از “اقلام” شبیه اشیایی است که در بازی هایی مانند Dungeons & Dragons کشف می کنید – به همین دلیل هافمن آن را “تجهیزات ماجراجو” می نامد.
این کیسههای لوت NFTهای روی اتریوم هستند که بهطور ثابت نادر، قابل معامله و ترکیب با سایر پروتکلهای باز هستند. Loot مدلهای کسبوکار اقتصاد خالق بهعلاوه هنر، مشتقات، بازیها و سازمانهای مستقل غیرمتمرکز (DAOs) را در نسخه متاورس خود ترکیب میکند و از اصطلاح Lootverse استفاده میکند.
شکل 4- لوت – NFT ها، ایده های خلاقانه، هنر، مشتقات، و بازی های همگرا
اما در واقع با یک کیف لوت چه کاری می توانید انجام دهید؟ پاسخ بسیار ساده و شاید حتی رضایت بخش نیست. با توجه به توضیحات پروژه: “لوت یک ابزار ماجراجویانه تصادفی است که در زنجیره تولید و ذخیره می شود. آمار، تصاویر و سایر عملکردها عمداً برای تفسیر دیگران حذف می شوند. با خیال راحت از Loot به هر شکلی که می خواهید استفاده کنید.”
به عبارت دیگر، حداقل در ابتدا هیچ بازی برای Loot وجود ندارد که بتوان در آن از آن استفاده کرد. پس «بازی» خود فرآیند ساخت است. افرادی که راههای مختلفی برای ترکیب مجدد، ادغام و ساخت اکوسیستم لوت پیدا میکنند. بنابراین، Loot مجموعه ای از اشیاء منبع باز است. ارزش آنها ناشی از روشی است که می توان از آنها در آینده استفاده کرد.
به عبارت دیگر، Loot اولین بازی از پایین به بالا در نوع خود است. هیچ کس مالک یا کنترل Loot نیست. کلیدهای اصلی قرارداد پس از رای حکومت سوزانده شد. در عوض، جامعه کاربران، سازندگان و مالکان تعیین می کند که Loot برای آنها چه معنایی دارد و چگونه می خواهند از آیتم های خود استفاده کنند. در هفتههای بلافاصله پس از انتشار Loot، یک انفجار اولیه از سوی هنرمندان، توسعهدهندگان و دیگر سازندگان الهامگرفته از این پروژه وجود داشت.
از اواخر سال 2021، شتاب توسعهدهندگان Loot کند شده است، جامعه کوچک باقی مانده است و علاقههای بیرونی از بین رفته است. با این حال، آنچه لوت قبلاً به دست آورده است، نباید کاهش یابد. Lootverse احتمالاً در زمان مناسب با کاتالیزور مناسب دوباره محبوب خواهد شد.
پروژه 5: SocialFi – همگرایی شبکه اجتماعی، بازی، امور مالی، پرداخت و NFTs همگرا
SocialFi همگرایی شبکه های اجتماعی، بازی، امور مالی، پرداخت و NFT در یک پلتفرم است. مدل کسب و کار فعلی شبکه های اجتماعی ذاتاً استخراجی است. پلتفرمها دادههای مشتریان خود را میگیرند و آنها را میفروشند، در حالی که به آنها تبلیغات سرزده را ارائه میکنند. همانطور که گفته می شود: کاربران برای رسانه های اجتماعی پولی نمی پردازند. آنها محصول هستند. اکنون SocialFi اقتصاد خلقت را دوباره به دست کاربران میسپارد.
هدف SocialFi ارائه مزایا و پاداشها به کاربران از طریق مالیسازی و نمادسازی نفوذ اجتماعی است (شکل 5 را ببینید). یکی از اولین پذیرندگان در فضای SocialFi، Monaco Planet است. با معرفی مفهوم نوشتن برای کسب درآمد، تولید محتوا خود به عنوان نوعی از استخراج عمل می کند.
سازندگان محتوای فعال و شرکت کنندگان در بحث در سیاره موناکو به طور مداوم از مزایای آن در قالب توکن های بومی بهره می برند. بیشتر توکنهای بومی برای کاربرانی که محتوا تولید میکنند توزیع میشوند و شکلی از «کاوی» را ایجاد میکنند که پایدار، فراگیر و سازنده است.
یک پلتفرم واقعی SocialFi به جای یک غول اینترنتی به کاربرانش تعلق دارد. و از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق توکن های بومی Monaco Planet به عنوان پاداش برای ایجاد محتوا بین کاربران توزیع می شود، Monaco Planet به عنوان یک سازمان مستقل غیرمتمرکز واقعی (DAO) عمل می کند که توسط دارندگان توکن بومی اداره می شود که می توانند پیشنهادات خود را ارسال کنند و رای دهند. به عنوان یک پلتفرم SocialFi، مالکیت و حاکمیت Monaco Planet توسط خود کاربران تعیین می شود. علاوه بر این، دارندگان توکن های بومی از افزایش ارزش پول ناشی از فعالیت اقتصادی رو به رشد پلت فرم لذت خواهند برد.
شکل 5- SocialFi – شبکه های اجتماعی، بازی، امور مالی، پرداخت ها و NFTs همگرا
ساخت اینترنت بهتر برای اقتصاد خالق
به طور خلاصه، سال های 2021-2022 افتتاحیه بزرگ متاورس است. غول شبکه اجتماعی فیس بوک خود را به عنوان متا تغییر نام داد تا جهان های دیجیتال واقعیت مجازی را توسعه دهد، سازنده تراشه های گرافیکی انویدیا تمرکز خود را به دوقلوهای دیجیتال – نسخه های مجازی اشیاء یا فضاهای دنیای واقعی – معطوف کرد که مردم می توانند آنها را دستکاری کنند و در جهان های تولید شده توسط رایانه مطالعه کنند. و NFT (توکن غیرقابل تعویض) از گمنامی به اخبار صفحه اول رسید و دارایی های دیجیتالی را برای نمایش هر شیء ممکن در دنیای واقعی، از هنر و موسیقی گرفته تا تاکو و دستمال توالت تولید کرد.
Metaverse – دنبالهای دائمی، سه بعدی و تعاملی برای اینترنت دو بعدی امروزی، که در آن کاربران در دنیای مجازی همهجانبه کار، بازی، خرید و فروش میکنند – به چیز بزرگ بعدی اینترنت (Web3) تبدیل شده است. Web3 به عنوان جانشین اینترنت موبایلی که دهه گذشته را تعریف کرده است، نشان دهنده یک تغییر پارادایم برای اینترنت است، یک اینترنت تجسم یافته به عنوان یکپارچگی از دنیای فیزیکی و دیجیتالی که شما در داخل آن هستید نه به آن نگاه کنید.
پروژه های بالا – به ویژه موارد Monaco Planet و SocialFi – نگاهی به مدلهای اولیه کسبوکار Metaverse ارائه میکنند و چگونه میتوانند افراد عادی را برای لذت بردن از تجربیات غوطهور، پاداشدهنده و سودآور با توسعه یا تعامل در متاورژنهای متنوع، توانمند کنند. فنآوریهای جدید، بهویژه بلاکچین و سایر فناوریهای توزیعشده، فرصتهایی را برای میلیاردها نفر در حاشیه انقلاب اینترنتی باز میکند و آنها را قادر میسازد تا به بازیگران اقتصاد سازنده آتی تبدیل شوند
[1] -identity, social, immersive, low friction, variety, anywhere, economy, and civility
[2] -Soul coin
نظر (5)
مریم
واقعا اطالاعات کامل بود 😁
مریم
واقعا اطالاعات کامل بود 😁
ممنونمممم
منصوره صادقی
تشکر از شما
sadeghi.2588
چه مطالب جدیدی.ممنونم.بسیار عالی بود
منصوره صادقی
لطف دارید