آیا محرک های بازار ، مهمترین رویدادها یا عواملی که در کوتاه مدت بازار فارکس را تکان می دهد را می شناسید؟

محرکان بازار
تحلیل بنیادین

آیا محرک های بازار ، مهمترین رویدادها یا عواملی که در کوتاه مدت بازار فارکس را تکان می دهد را می شناسید؟

محرک های بازار را برای بهبود معاملات خود بشناسید

15 دقیقه مطالعه

آیا از قبل محرکان بازار را می شناسید؟ اگر 100% مطمئن نیستید که چه چیزی هستند و چگونه بر نمودار قیمت شما تأثیر می گذارند، این مقاله برای شما مناسب است!

چه در دنیای معاملات و سرمایه گذاری مبتدی باشید و چه یک معامله گر حرفه ای، این مقاله می تواند به شما کمک کند تا اولویت های تحلیلی خود را قبل از ورود یا خروج از یک بازار مشخص کنید.

محرکان بازار چیست؟ – معنی و تعریف

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم: محرک های بازار چیست؟ بیایید یک تعریف کامل را ببینیم:

منظور از محرک بازار، هر رویداد یا عاملی است که بتواند بر بازار تأثیر بگذارد و حرکتی ایجاد کند

محرک‌های بازار امروز همه اخباری هستند که در کوتاه‌مدت نوسان‌ها را افزایش می‌دهند. قبل از انتشار آنها، بازار معمولاً دارای نوسانات کم است.

اما بیایید به موضوع اصلی برگردیم: بنابراین، می‌توانیم محرک‌های بازار امروز را به عنوان اخبار، رویدادها و داده‌هایی تعریف کنیم که می‌توانند بر عملکرد یک ابزار مالی خاص تأثیر بگذارند. هر محرک بازار می تواند تأثیر و دامنه متفاوتی داشته باشد و می تواند رویدادهای مورد انتظار یا غیرمنتظره باشد.

✔ محرک های بازار قابل پیش بینی شامل داده های کلان اقتصادی است که در روزها و زمان های دقیق مورد انتظار است و به راحتی در تقویم اقتصادی قابل دسترسی است. داده‌های کلان، جلسات و بیانیه‌های بانک مرکزی، داده‌های سه ماهه شرکت‌ها، رویدادهای سیاسی و انتخابات، همگی محرک‌های بازار قابل ردیابی و پیش‌بینی هستند. برای هر معامله گر ضروری است که همیشه برای این رویدادها آماده باشد.

✔ حرکت های ناگهانی بازار معمولا رویدادهای منحصر به فردی هستند. یک نمونه بارز شیوع ویروس کرونا در اروپا و ایالات متحده آمریکا در مارس 2020 است.

همانطور که از نمودار زیر مشخص است، این رویداد ناگهانی بازارها را به شدت تکان داده است.

محرک های بازار

منبع: نمودار روزانه MT4 SP500 (5 آوریل 2019 تا 10 دسامبر 2020). بازدید: 10 دسامبر 2020. لطفاً توجه داشته باشید که عملکرد گذشته یک شاخص قابل اعتماد برای نتایج آینده نیست.

 

محرک های بازار معاملات در تحلیل بنیادی چه هستند؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، محرک‌های بازار امروزی، همه آن رویدادهایی هستند که می‌توانند بازارها را به صورت کوتاه یا غیرقابل پیش‌بینی حرکت دهند.

در مرحله اول می‌توان محرک‌های بازار را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

✳ رویدادهای مثبت یا منفی: داده‌هایی با این ویژگی‌ها در رابطه با یک بازار خاص می‌توانند بر روی روند صعودی و نزولی تأثیر بگذارند.

✳ رویدادهای بالاتر یا پایین‌تر از حد انتظار: در این مورد، اخباری هستند که از یک پیش‌بینی خاص منحرف می‌شوند و به طور فزاینده‌ای بر روند صعودی و نزولی یک دارایی معین (مثلاً یک سهام) تأثیر می‌گذارند.

 

با توجه به دامنه تحلیل فاندامنتال، می توان 3 محرک اصلی بازار را تعریف کرد.

 

1_ شاخص های اقتصادی

منظور ما از شاخص های اقتصادی، تمامی داده ها و شاخص های آماری مربوط به عملکرد یک اقتصاد خاص یا یک بخش اقتصادی خاص است.

در اینجا موارد اصلی وجود دارد:

تولید ناخالص داخلی (GDP): تولید ناخالص داخلی معیاری است که هدف آن تعیین ارزش پولی به اندازه کلی یک اقتصاد در یک دوره زمانی معین، معمولاً یک سال است. وقتی در مورد اقتصاد صحبت می کنیم، معمولاً به اقتصاد یک کشور اشاره می کنیم، اما گاهی اوقات به یک منطقه (مانند آسیای جنوب شرقی) یا یک شهر نیز اشاره می کنیم.

مانند بسیاری دیگر از اقدامات اقتصادی و مالی، یک شاخص اقتصادی به تنهایی چندان آموزنده نیست. با این حال، با مقایسه اندازه تولید ناخالص داخلی، یا نرخ تغییر آن، طی چند ماه، سه ماهه یا سال، می توان چیزهای زیادی در مورد سلامت یک اقتصاد معین فهمید.

اشتغال: این شاخص اقتصادی درصد شهروندان شاغل یا شاغل را به ما نشان می دهد. این به شدت با تولید ناخالص داخلی مرتبط است زیرا به رشد اقتصادی کمک می کند. اشتغال شهروندان با تولید، مصرف و درآمد حاصل از مالیات همراه است. شاخص های مورد استفاده برای سنجش اشتغال نرخ بیکاری است.

نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی: نسبت بدهی یک کشور به ارزش تولیدی آن در طول یک سال.

کسری عمومی: که کسری عمومی نیز نامیده می شود، وضعیت حسابداری دولت است که زمانی رخ می دهد که در طول یک سال مالی، مخارج بیش از درآمد یا بودجه دولتی منفی باشد.

تورم: نشان دهنده افزایش طولانی مدت سطح متوسط عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک دوره زمانی معین است که باعث کاهش قدرت خرید پول می شود.

مصرف: این رقم نشان دهنده افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات است. با افزایش مصرف، تقاضا، تولید و در نتیجه تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد.

تمام این شاخص‌های اقتصادی توسط مقامات محلی به صورت عمومی منتشر می‌شوند و شما می‌توانید با زیر نظر گرفتن تقویم فارکس، خود را در جریان آن‌ها قرار دهید.

 

شاخص های اصلی اقتصادی اروپا به شرح زیر است:

 

CPI منطقه یورو یا شاخص قیمت مصرف کننده منطقه یورو (تورم اتحادیه اروپا) – ماهانه و سه ماهه

آلمان Zew PMI یا شاخص احساسات اقتصادی آلمانماهانه

شاخص تولید آلمانماهانه

تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو

بیکاری کشورهای عضو

 

محرک اصلی بازار

شاخص های اصلی اقتصادی ایالات متحده به شرح زیر است:

 

تولید ناخالص داخلی یا “GDP” در مقایسه با داده های سالانه یا فصلی و به صورت فصلی توسط وزارت بازرگانی صادر می شود.

بیکاری یا «نرخ بیکاری» که ماهانه توسط وزارت کار منتشر می شود.

NFP یا حقوق و دستمزد غیر کشاورزی که به صورت ماهانه منتشر می شود، یکی از مورد انتظارترین شاخص های رشد اقتصادی است. حقوق و دستمزد غیرکشاورزی تعداد مشاغل ایجاد شده در ایالات متحده در بخش غیرکشاورزی طی ماه گذشته را به اشتراک می گذارد. این نشان دهنده سطح فعالیت و سلامت اقتصاد آمریکا است.

تولید صنعتی در رابطه با تولیدات تولیدی شرکت ها، ماهانه توسط فدرال رزرو منتشر می شود.

داده‌های مصرف یا «هزینه مصرف‌کننده» در مورد روند داده‌های مصرف که دو سوم فعالیت اقتصادی را نشان می‌دهد، ماهانه توسط وزارت بازرگانی منتشر می‌شود.

فروش خانه یا  که توسط وزارت بازرگانی به صورت ماهانه برای اندازه گیری احساسات مصرف کننده و خرید خانه های جدید منتشر می شود.

فروش یا “خرده فروشی” که توسط وزارت بازرگانی به صورت ماهانه برای اندازه گیری سلامت مصرف منتشر می شود. نشان دهنده رشد خرده فروشی است.

2_ شاخص های مالی

شاخص های مالی، تا جایی که به حوزه ایالت ها و جوامع اقتصادی مانند اتحادیه اروپا مربوط می شود، شامل فعالیت بانک مرکزی، روند نرخ بهره، تورم و غیره است.

تصمیم بانک مرکزی اروپا یا تصمیم بانک مرکزی اروپا در مورد نرخ بهرهسه ماهه

تورم ایالات متحده یا “CPI (شاخص قیمت مصرف کننده)” ماهانه منتشر می شود.

کلیه بیانیه های مطبوعاتی و رویدادهای مرتبط با بانک های مرکزی

از سوی دیگر، در سطح شرکت، شاخص‌های مالی، شاخص‌هایی هستند که در صورت‌های مالی، تجزیه و تحلیل دقیقی از عملکرد یک شرکت ارائه می‌دهند و توانایی شرکت برای دستیابی و حفظ تعادل مالی را نشان می‌دهند. این داده ها می تواند به ویژه مفید باشد اگر ما به سرمایه گذاری در سهام اختصاص داشته باشیم.

در تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، شاخص هایی که اطلاعات عملکرد مالی را ارائه می دهند عبارتند از:

▶  اهرم (یعنی توانایی پاسخگویی به بدهی مالی خود در رابطه با سرمایه ارائه شده توسط سهامداران)؛

درجه استقلال مالی، یعنی درصد دارایی با ابزار شخصی تضمین شده است.

 نقدینگی؛

▶  ROI، بازگشت سرمایه سرمایه گذاری شده، یعنی توانایی شرکت برای پرداخت سرمایه خود و سرمایه شخص ثالث؛

ROE، بازده حقوق صاحبان سهام، که درصدی از پول سرمایه‌گذاری شده توسط سهامداران را تعیین می‌کند.

 

3_ عوامل سیاسی

عوامل سیاسی مانند محرک‌های بازار احتمالاً ساده‌ترین عوامل برای درک و تفسیر هستند. بدیهی است که کشوری که با انتخابات سیاسی روبرو است، تحرکات بازار خارق العاده ای را تجربه خواهد کرد.

بارزترین نمونه انتخابات آمریکا در ماه نوامبر است: در هفته های قبل و بعد از رای گیری، بازارهای مالی شاهد نوسانات زیادی بودند.

از جمله عوامل سیاسی که می توانند محرک بازار باشند، می توان موارد زیر را نیز شامل کرد:

سیاست های مالیاتی

قانون کار

قانون محیط زیست

محدودیت های معاملاتی

ثبات سیاسی

شاید جالب ترین نکته قبلی محدودیت های معاملاتی باشد. جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین در این دسته قرار می گیرد و تحرکات زیادی را در بازارهای جهانی ایجاد کرده است.

محرک های پیش از بازار چیست؟

 

منظور ما از محرک های پیش از بازار، همه آن رویدادها یا عواملی است که بر نوسانات بازارهای مالی که قبل از باز شدن روزانه در بازارهای مورد نظر رخ می دهد، تأثیر می گذارد.

حرکت پیش از بازار معمولاً به یک رویداد محرک بازار اطلاق می شود که پس از بسته شدن قیمت ها در روز معاملاتی و قبل از باز شدن روز بعد رخ می دهد.

همانطور که احتمالا حدس زده اید، «پیش بازار» به زمان قبل از باز شدن بازار اشاره دارد. این حرکات می تواند در هر زمانی بین بسته شدن و باز شدن بازار رخ دهد.

به عنوان مثال، زمان حساس قبل از بازار برای بازار سهام زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سهام تحت تأثیر هر معامله دیگری در جریان باشد، در ساعات معاملات قبل و بعد از بازار. ساعات معاملات قبل و بعد از بازار بلافاصله قبل از باز شدن بازار سهام و بلافاصله پس از بسته شدن بازار سهام رخ می دهد.

 

اما عوامل پیش از بازار چگونه می توانند به ما کمک کنند؟

اگر قبل از شروع روز معاملاتی نگاهی به حرکت های سهام بیندازید، ممکن است بتوانید موقعیت خود را نسبت به سایر معامله گران برتری قابل توجهی داشته باشید.

با اطمینان از اینکه در ابتدای روز برای بررسی حرکات پیش از بازار حضور دارید، می‌توانید یک برنامه معاملاتی برای روز نزدیک ایجاد کنید که بر اساس حقایق و چیزهایی است که واقعاً اتفاق افتاده است – برخلاف آن.

در نتیجه، محرک های پیش از بازار سهامی هستند که در حالی که بازار بسته است حرکت می کنند. این حرکات می تواند نتیجه معاملاتی باشد که در ساعات پس از معاملات یا قبل از بازار یا حتی در هر دو این جلسات معاملاتی انجام شده است. اگر می‌خواهید در طول روز از سایر معامله‌گران جلوتر باشید، لازم است در مورد حرکات قبل از بازار و تأثیری که اینها بر بازار مورد نظر خواهند داشت، مطلع شوید.

 

محرک های بازار معاملاتی و محرک های بازار فارکس – آیا تفاوت هایی وجود دارد؟

بازار فارکس تا جایی که به بازارهای امروزی مربوط می شود از این قاعده مستثنی نیست: رویدادها و شاخص هایی که بازار را حرکت می دهند یکسان هستند و در مورد ارزها نیز صدق می کنند.

به خصوص وقتی صحبت از نرخ بهره و داده های اقتصادی مربوط به یک کشور خاص باشد، ارز مربوطه می تواند تغییرات عمده ای را در نمودار قیمت تجربه کند.

بنابراین مهم است که به خاطر داشته باشید که همه رویدادهای فوق بر واحد پول مربوطه تأثیر می گذارد:

تمام نشریات مرتبط با اقتصاد ایالات متحده بر دلار آمریکا و در نتیجه جفت های مرتبط (EURUSD، GBPUSD و غیره) تأثیر خواهند داشت.

تمام نشریات مربوط به اتحادیه اروپا بر یورو و جفت های مرتبط تاثیر می گذارد

اعلامیه های مختلف ملی بر ارز کشور و جفت های مربوطه تاثیر خواهد گذاشت

محرک های بازار و تحلیل بنیادی – فصلی

فصلی بودن در تحلیل بنیادی پدیده ای کمتر از آن چیزی است که ممکن است تصور شود.

اما، فصلی بودن دقیقا چیست؟

این پدیده ای است که در طول سال، تحرکات خاصی در بازارها به صورت فصلی رخ می دهد. تاریخ در بازارها تکرار می شود. مطمئناً، شما قبلاً این را شنیده اید، درست است؟

بیایید در زیر ببینیم کدام یک از شناخته‌شده‌ترین محرک‌های بازار فصلی امروز و ادغام شده توسط داده‌های آماری در ابزارهای مالی خاص هستند:

داده های آماری به دست آمده از یک دوره مطالعه 50 ساله، الگوهای فصلی را در شاخص SP500 شناسایی کرد:

فصل آخر سال معمولاً صعودی است

ماه سپتامبر از نظر تاریخی بدترین ماه سال است (نزولی)

بهترین زمان برای سرمایه گذاری رو به بالا بر روی شاخص از نوامبر تا آوریل است

 

سایر شاخص های بازار

فصلی بودن شاخص‌های بورس به طور قطعی یکنواخت است: داده‌های آماری ضعف بازارها را در ماه‌های تابستان نشان می‌دهد. بیایید داده های زیر را ببینیم.

CAC40: (از 1965 تا 2000) داده های آماری نشان می دهد که از نظر تاریخی، از نوامبر تا آوریل، شاخص فرانسه 4.557٪ افزایش یافته است. از سوی دیگر، از ماه می تا اکتبر 2.63 درصد کاهش یافته است.

IBEX35 (از 1995 تا 2011) داده های آماری نشان می دهد که از نظر تاریخی، از نوامبر تا آوریل شاخص اسپانیا 9117 واحد افزایش یافته است. با این حال، از ماه می تا اکتبر، 4.313 واحد کاهش یافته است.

FTSE MIB: شاخص ایتالیایی نیز از همین الگو پیروی می کند. از نظر تاریخی، در ماه های بین نوامبر و آوریل، 14٪ رشد می کند و بین ماه های مه و اکتبر 3-٪ کاهش می یابد.

FTSE 100: شاخص بریتانیا در ماه های نوامبر تا آوریل 14 درصد رشد می کند و در ماه های بین می و اکتبر تنها 2 درصد رشد می کند.

چه داده هایی می توانیم از این آمار بدست آوریم؟

از نظر تاریخی، شاخص‌ها در ماه سپتامبر کاهش یافته‌اند – این را در نظر داشته باشید که فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در این ماه بررسی می‌کنید.

 

مثال:

در یک دوره 50 ساله، اگر 100 یورو سرمایه گذاری کنیم و فقط در ماه سپتامبر معامله کنیم، ترازنامه 71 یورو به دست می آوریم، بنابراین با ضرر.

اگر فقط در ماه اکتبر معامله می کردیم، 100 یورو ما به 143، در نوامبر به 176 و در دسامبر به 204 افزایش می یافت.

هشدار! همه این آمارها به سرمایه گذاری های صعودی اشاره دارد. به یاد داشته باشید که با قراردادهای ما به التفاوت(CFD) همچنین می توانید سرمایه گذاری نزولی داشته باشید و به طور بالقوه از ماه های نزولی تاریخی در بازارهای فصلی سود ببرید. اگر آماده شروع معاملات CFD هستید، می توانید یک حساب آزمایشی بدون ریسک باز کنید یا روی بنر زیر کلیک کنید تا برای یک حساب واقعی ثبت نام کنید:

آمار محرک‌های بازار می‌تواند به ما کمک کند تا یک الگو را ایجاد کنیم، حتی در سطح هفتگی: بیایید ببینیم در زیر چه روزهایی معاملات آنلاین بهتر است.

دوشنبه ها و چهارشنبه ها روزهای نسبتاً خنثی هستند. سه‌شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها بهترین روزها برای سرمایه‌گذاری صعودی هستند: در این روزها بازارها روند صعودی دارند. جمعه، در عوض، از نظر آماری یک روز نزولی است.

 

محرک اصلی بازار

و آیا تعطیلات بازار حرکت می کند؟

➢ در 68 درصد موارد، در روزهای قبل از تعطیلات، بازارها نسبت به میانگین 14 واحد افزایش یافته است.

➢ در 50 درصد موارد، در روز بعد از تعطیلات، بازار نسبت به میانگین 4 واحد افزایش می یابد.

➢ در 74 درصد موارد، روزهای قبل از تعطیلات شکرگزاری، بازار 20 واحد بالاتر از میانگین صعود می کند

➢ در 69 درصد موارد، بازار قبل از 4 جولای رشد می کند

➢ در 74 درصد موارد، بازار قبل از کریسمس رشد می کند

➢ در 75 درصد موارد، بازار قبل از سال نو رشد می کند

 

چگونه معاملات را با پیروی از محرک های بازار شروع کنیم

اگر این مقاله اطلاعات مفیدی را برای استراتژی معاملاتی به شما ارائه کرده است و می خواهید امروز با دنبال کردن محرک های بازار بلافاصله سرمایه گذاری را شروع کنید، در اینجا نکاتی وجود دارد که قبل از افتتاح حساب واقعی باید در نظر داشته باشید:

قبل از شروع سرمایه گذاری با سرمایه واقعی، یک حساب آزمایشی رایگان باز کنید تا استراتژی معاملاتی محرک های بازار خود را در یک محیط مجازی بدون ریسک آزمایش کنید.

اطمینان حاصل کنید که کارگزاری را انتخاب می کنید که توسط مقامات مالی دارای صلاحیت و شناخته شده تنظیم می شود. به عنوان مثال، کارگزاری توسط اداره رفتار مالی (FCA) لندن مجاز و تنظیم می شود.

پلتفرم را دانلود کنید و با ابزارها و عملکردهای آن آشنا شوید: داشتن یک عملیات موثر ضروری است! پیشنهاد می دهد:

متاتریدر 4

متاتریدر 5

نسخه عالی متاتریدر

متاتریدر وب تریدر

هزینه های مربوط به معاملات مورد علاقه خود را بررسی کنید! بسیاری از کارگزاران هزینه ها و پورسانت ها را پنهان می کنند، مطمئن شوید که چقدر باید برای سرمایه گذاری در ابزار انتخابی خود هزینه کنید. برخی کارگزاری ها در این خصوص شفاف هستند.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه