نسبت قیمت به فروش (P/S) چیست؟

Untitled
سهام

نسبت قیمت به فروش (P/S) چیست؟

نسبت قیمت به فروش (P/S) چیست؟

نسبت قیمت به فروش (P/S) یک نسبت ارزش گذاری است که قیمت سهام شرکت را با درآمد آن مقایسه می کند. این شاخص، ارزشی است که بازارهای مالی برای هر دلار از فروش یک شرکت قائل شده اند.

 

درک نسبت قیمت به فروش (P/S).

نسبت P/S یک ابزار تحلیل و ارزش گذاری کلیدی برای سرمایه گذاران و تحلیلگران است. این نسبت نشان می دهد که سرمایه گذاران چقدر حاضرند به ازای هر دلار فروش بپردازند. می توان آن را با تقسیم ارزش بازار شرکت بر کل فروش آن در یک دوره تعیین شده (معمولاً دوازده ماه) یا بر اساس هر سهم با تقسیم قیمت سهام بر فروش هر سهم محاسبه کرد. نسبت P/S به عنوان چند برابر فروش یا چند برابر درآمد نیز شناخته می شود.

مانند همه نسبت‌ها، نسبت P/S زمانی که برای مقایسه شرکت‌ها در همان بخش استفاده می‌شود، بسیار مرتبط است. نسبت پایین ممکن است نشان دهنده ارزشمند بودن سهام باشد، در حالی که نسبتی که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین باشد ممکن است بیانگر قیمت بیش از حد سهم باشد.

دوره معمولی 12 ماهه که برای فروش در نسبت P/S استفاده می‌شود، معمولاً چهار فصل گذشته (که 12 ماه پایانی یا TTM نیز نامیده می‌شود)، یا آخرین یا سال مالی جاری (سال مالی) است. نسبت P/S که بر اساس فروش پیش‌بینی‌شده برای سال جاری است، نسبت P/S آینده نامیده می‌شود.

برای تعیین نسبت P/S، باید قیمت فعلی سهام را بر فروش هر سهم تقسیم کرد. قیمت فعلی سهام را می توان با وصل کردن نماد سهام به هر وب سایت مالی اصلی پیدا کرد. متریک فروش هر سهم با تقسیم فروش یک شرکت بر تعداد سهام موجود محاسبه می شود.

 

 

نسبت قیمت به فروش (P/S) چیست؟
نسبت P/S

نسبت P/S در نظر نمی‌گیرد که آیا شرکت عایدی (سود) به دست می‌آورد یا اینکه آیا هرگز عایدی خواهد داشت. مقایسه شرکت ها در صنایع مختلف نیز می تواند دشوار باشد. برای مثال، شرکت‌هایی که بازی‌های ویدیویی می‌سازند، در مقایسه با خرده‌فروشان مواد غذایی، قابلیت‌های متفاوتی در تبدیل فروش به سود خواهند داشت. علاوه بر این، نسبت های P/S بار بدهی یا وضعیت ترازنامه شرکت را در نظر نمی گیرند.

یعنی شرکتی که عملاً بدهی ندارد جذاب‌تر از شرکتی با اهرم بالا با نسبت P/S یکسان خواهد بود.

 

در حالی که نسبت P/S بدهی را در نظر نمی گیرد، نسبت ارزش به فروش شرکت (EV/Sales) این کار را می کند. نسبت EV/Sales از ارزش شرکت استفاده می کند و نه از ارزش بازار مانند نسبت P/S. ارزش شرکت بدهی و سهام ممتاز را به ارزش بازار اضافه می کند و وجه نقد را کم می کند. گفته می شود نسبت EV/Sales برتر است، اگرچه مراحل بیشتری را شامل می شود و همیشه به راحتی در دسترس نیست.

 

نمونه هایی از نسبت قیمت به فروش (P/S).

به عنوان مثال، فروش سه ماهه شرکت A نشان داده شده در جدول زیر را در نظر بگیرید. فروش سال مالی 1 (سال مالی 1) فروش واقعی است، در حالی که فروش برای سال مالی 2 میانگین پیش بینی های تحلیلگران است (فرض کنید در حال حاضر در سه ماهه اول یا سه ماهه اول سال مالی 2 هستیم). A دارای 100 میلیون سهم است که در حال حاضر هر سهم 10 دلار معامله می شود.

فروش در 12 ماه گذشته (TTM) = 455 میلیون دلار (مجموع تمام ارزش های سال مالی 1)

فروش هر سهم (TTM) = 4.55 دلار (455 میلیون دلار فروش / 100 میلیون سهم موجود)

نسبت P/S = 2.2 (قیمت سهم 10 دلار / فروش هر سهم 4.55 دلار)

نسبت P/S  برای سال مالی جاری شرکت A به صورت زیر محاسبه می شود:

فروش برای سال مالی جاری (سال مالی 2) = 520 میلیون دلار

فروش هر سهم = 5.20 دلار

10 دلار / 5.20 دلار = 1.92= p/s

بازه مناسب برای P/S

نسبت قیمت به فروش، برای هر صنعت می‌تواند متفاوت باشد.

با این وجود خوب است که این عدد در بازه 1 تا 2 قرار بگیرد. اگر نسبت قیمت به فروش از یک کوچکتر باشد، خیلی خوب است.

معنی P/S برابر یک چیست؟ این نسبت به ما می‌گوید که شرکت، دقیقا برابر با ارزش بازار خود فروش دارد. توجه کنید که این فروش، سود نیست. برای محاسبه سود باید بهای تمام شده را از میزان فروش کم کنیم.

مثلا اگر یک میلیارد تومان برای تاسیس یک کافه خرج کنید و سالی یک میلیارد تومان فروش داشته باشید، خیلی خوب است. ممکن است سود شما مثلا 100 میلیون تومان باشد. اما خوب است که دست‌کم برابر با ارزش کل کافه، فروش داشته باشید.

نسبت P/S

مقایسه P/S

یکی از بهترین راه‌های بررسی نسبت قیمت به فروش، این است که P/S را با سهم‌های دیگر حاضر در صنعت مقایسه کنید.

برای این کار می‌توانید قیمت به فروش همه سهم‌های یک صنعت را حساب کنید، از اعداد به‌دست آمده میانگین بگیرید و ببینید نسبت برای سهم شما از میانگین صنعت کم‌تر است یا بیشتر.

از طرف دیگر، اگر سهمی با EPS منفی، P/S نزولی داشته باشد، امید می‌رود که سهم از یک شرکت زیان‌ده به شرکتی سودآور تبدیل شود.

این مقاله هم می تواند برای شما مفید باشد :

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه