بازارسازان چه کسانی هستند؟
بازارسازان چه کسانی هستند؟
بازارسازان چه کسانی هستند؟
سرنخ در نام آن است: وظیفه یک بازارساز ایجاد بازار است، به این معنی که یک بازارساز همیشه هم پیشنهاد فروش و هم پیشنهاد خرید یک سهام خاص را به طور همزمان ارائه می دهد. (گاهی از بازارسازها به عنوان متخصص یاد می شود.) بازارساز با خرید و فروش اسپرد (تفاوت بین پیشنهاد خرید و فروش) درآمد کسب می کند. اساساً، فقط کمی بالاتر از خرید فروخته می شود.
سازندگان بازار تمایل دارند تنها تعداد انگشت شماری از سهام را پوشش دهند و دائماً به خرید و فروش می پردازند. سازندگان بازار برای یک بازار اوراق بهادار فعال کاملاً حیاتی هستند. آن ها مانند روغنی هستند که ماشین را گریس کاری می کنند، زیرا آن ها مسئول تامین تمام نقدینگی مهم هستند. آن ها اطمینان حاصل می کنند که برای سرمایه گذاری که به دنبال خرید یا فروش اوراق بهادار است، همیشه قیمتی وجود دارد که می توان معامله را با آن انجام داد.
بازارسازان معمولاً برای امتیاز بازارساز بودن، به مبادلات یا مکان ها هزینه پرداخت میکنند. آن ها همچنین به سمت دارک پول ها هجوم آوردهاند، و دارک پول ها درست مانند یک بورس، صرفاً به دلیل نقدینگی که فراهم میکنند، به آن ها نیاز دارند.
آن ها همچنین سهام را با سرعت سرسام آوری تحویل می دهند. آن ها خوشحالند که یک پنی در اینجا و یک پنی در آنجا به ازای هر سهام به جیب می زنند، دائماً سهامی را که پوشش میدهند به هم میریزند، و از این طریق امرار معاش می کنند. بازارسازی کسب و کاری است که مبتنی بر حجم های بزرگ و مدیریت ریسک هوشمندانه است.
بازارسازی به هیچ وجه یک معامله گری بدون ریسک نیست، به خصوص به این دلیل که اسپردها بسیار کم هستند. (اسپرد زمانی نگ گفته می شود که قیمت های پیشنهادی خرید و فروش بسیار نزدیک به یکدیگر باشند. اسپرد زمانی گسترده است که قیمت های پیشنهادی خرید و فروش از هم فاصله زیادی داشته باشند.)
بازارسازان به دو دسته تقسیم می شوند:
- انسان های واقعی، درست مثل من و شما.
- بازارسازان رایانه ای که به طور خودکار پیشنهادهای خرید و فروش خود را بر اساس یک برنامه رایانه ای ارائه می کنند.
مکان های دارک پول به هر دو نوع بازارساز نیاز دارند تا بتوان معاملات را انجام داد و آن ها می توانند کارمزد داشته باشند.
این مقاله را نیز مطالعه نمایید :
بازار غیر شفاف (Dark pool) و معاملات با فرکانس بالا (HFT ) چیست؟بخش1
پیش به سوی انقراض
بسیاری از انسان ها در گذشته به عنوان بازارساز کار میکردند، اما پیشرفت فناوری، بازارسازان انسانی را به نژادی در حال انقراض تبدیل کرده است. دورانی که مردان بزرگ با ژاکت های خنده دار در یک گودال ایستاده بودند و بر سر یکدیگر فریاد می زدند و تکه های کاغذ به اطراف پرتاب می کردند، مدتها گذشته است. یکی پس از دیگری، این نوع مکان های بازار اعتراضی بسته شدهاند.
روند ادامه دار به سمت اتوماسیون رایانه ای بوده است، زیرا رایانه ها می توانند کار را بسیار سریعتر و بسیار دقیق تر انجام دهند. انسان ها نمی توانند روی سرعت رقابت کنند. آن ها به اندازه یک برنامه کامپیوتری در ثبت سفارش سریع نیستند.
انسان ها می توانند چندین ثانیه طول بکشد تا یک سفارش را تکمیل کنند و خرید/فروش را فشار دهند، در حالی که یک کامپیوتر می تواند این کار را در کسری از ثانیه انجام دهد. انسان ها نیز مستعد اشتباه هستند.
برای مثال، خرید در زمانی که باید بفروشند. یک اصطلاح رایج برای معاملات اشتباه وجود دارد: معاملات با انگشت چاق، که از ضربه زدن همزمان دو کلید به دست میآید، در نتیجه معامله بزرگتر از آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده است میشود. انگشتان چاق دستورات کند و نادرست را ایجاد می کنند و کامپیوترها انگشت ندارند.
رفتن به مسیر اتوماتیک شدن
بازارسازان خودکار الگوریتمهای رایانه ای هستند که دقیقاً همان کاری را که سازندگان بازار انسانی انجام میدهند، اما با سرعت فوقالعاده سریع و چرخشی انجام میدهند. سرعت ارائه پیشنهادات خرید و فروش در کسری از ثانیه و گاهی در یک میلیونیم ثانیه محاسبه می شود.
آنها از بسیاری از استراتژیهای مشابه بازارسازان انسانی استفاده میکنند، اما به دلیل حجم و سرعتی که میتوانند سفارش دهند، اسپردها بسیار سختتر شدهاند، زیرا صدها برنامه مختلف به دنبال موقعیت هستند و در مقابل یکدیگر میپرند. دفتر سفارش، تلاش برای انجام معامله فقط برای اینکه بلافاصله برگردید و برعکس انجام دهید. هدف همیشه این است که آن همه گسترش مهم را بدست آوریم.