تورم چیست؟ CPI شاخص قیمت مصرف کننده
17 شهریور 1401 1401-10-14 23:49تورم چیست؟ CPI شاخص قیمت مصرف کننده
تورم چیست؟ CPI شاخص قیمت مصرف کننده
تورم چیست؟ CPI شاخص قیمت مصرف کننده
تورم دقیقا چیست؟ این کلمه، همانطور که امروزه در رسانه ها و در گفتگو به کار می رود، معانی مختلفی دارد.
“تغییر چشمگیر در CPI.”
هزینه زندگی یا شاخص قیمت مصرف کننده(Consumer Price Index-CPI)، توسط اداره آمار کار ایالات متحده تولید میشود و هزینه زندگی را بر اساس قیمت کالاها و خدمات مختلف، همراه با هزینه های انرژی و مسکن ردیابی می کند. برخی افراد میگویند زمانی که CPI افزایش کافی در قیمت ها را نشان می دهد تورم وجود دارد که نشان دهنده کاهش قدرت خرید دلار میباشد.
اقتصاددانان و رسانه ها برای اولین بار در بهار 2021 نگران “تورم” شدند، زمانی که CPI افزایش 5 درصدی را نسبت به سال قبل ثبت کرد. این بزرگترین جهش در بیش از یک دهه گذشته بود، فراتر از افزایش سالانه 2 درصدی که اقتصاددانان فدرال رزرو معتقدند «ثبات» پولی را تشکیل می دهد. (در واقع، افزایش 2 درصدی قیمت ها در هر سال به سختی ثبات دارد. اما بعداً در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.)
“قیمت در طول زمان افزایش می یابد.” به گفته فدرال رزرو، “تورم زمانی رخ می دهد که قیمت کالاها و خدمات در طول زمان افزایش یابد.” فدرال رزرو ادعا می کند که زمانی می تواند تورم رخ دهد که تقاضا از عرضه بیشتر شود (آنچه آن را “تورم کشش- تقاضا” می نامد). یا، ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که هزینه منابع افزایش یابد (“تورم فشار- هزینه”).
پیامد «مبارزه طبقاتی؟» یا در مورد این برداشت از نویسندگان کتاب درسی سوسیالیستی اقتصاد کلان چگونه است: «تئوری تضاد مسئله تورم را به طور ذاتی، روابط قدرت بین کارگران و سرمایه (تضاد طبقاتی) میداند که توسط دولت در یک نظام سرمایهداری میانجی گری میشود.”
حقیقت در مورد قیمت ها تعریف یک مشکل تورمی صرفاً به عنوان “افزایش قیمت ها” آنچه را در واقع صورت می پدیرد، توصیف نمی کند. اقتصاددانان دوست دارند در مورد نیاز به “ثبات قیمت” در یک اقتصاد سالم صحبت کنند. این ایده اشتباه است. در یک اقتصاد معمولی، قیمت ها همیشه افزایش و کاهش می یابد.
فریدریش هایک، اقتصاددان معروف توضیح داد که چگونه قیمت ها یک سیستم ارتباطی را تشکیل می دهند که به بازارها اجازه میدهد منابع را به گونه ای تخصیص دهند که نیازها و خواسته های جامعه را به بهترین نحو برآورده کند.
برای مثال، طبیعی است که قیمت کفشهای کتانی بر اساس تقاضای دنیای واقعی برای طراحی جدید «اغواکننده[4]» افزایش یابد. این افزایش قیمتها به تولیدکنندگان، فروشگاهها و سایرین نشان میدهد که کفشهای کتانی فانتزی مورد استقبال مصرفکنندگان قرار گرفتهاند.
قیمتهای بالاتر مقاصد دیگری را نیز دنبال میکند: طمع سودهای بالقوه، تولیدکنندگان کفشهای کتانی رقیب را به بازار جذب میکند و پیشنهادهای جدید و حتی بهتر شروع به ظهور میکنند. مصرف کنندگان می توانند از بین آنها بیشتر قدرت انتخاب داشته باشند. رقابت در بازار افزایش مییابد و این طرح های داغ ممکن است در واقع ارزان تر شوند.
به همین ترتیب، اگر کفش های کتانی به فروش نرسند، تخفیف دهندگان شروع به کاهش قیمت خواهند کرد. تولیدکنندگان از ساخت آن کفش های کتانی دست می کشند و منابع خود را به طرح هایی هدایت می کنند که مردم بیشتر دوست دارند. بنابراین افزایش و کاهش قیمتها برای توانمندسازی بازارها برای پاسخگویی به نیازهای مردم و ایجاد فراوانی حیاتی است.
قیمتها در یک رشد اقتصادی که تقاضا افزایش مییابد رشد می کند و در رکود زمانی که مردم کمربند و بودجه خود را محکم میکنند، کاهش مییابند. این امر حتی زمانی صادق است که ارزش یک ارز به طور قابل اعتمادی ثابت باشد.
هنگامی که کشورها مرفه تر میشوند، قیمت ها نیز تمایل به افزایش دارند. به عنوان مثال، قیمتها در کامبوج کمتر از سنگاپور ثروتمند است. اگر کامبوج به اندازه سنگاپور ثروتمند شود، قیمت ها در کامبوج احتمالا به سطح سنگاپور افزایش می یابد.
دو نمونه دیگر ژاپن و آلمان هستند. پس از جنگ جهانی دوم، آنها زیرساخت ها، خانه ها و مشاغل ویران شده را بازسازی کردند. سطح زندگی در هر دو کشور بهبود یافت. تقاضا برای انواع کالاها و خدمات افزایش یافت. قیمت ها بالا رفت.
افزایش قیمت ها توسط ایالات متحده و سایر کشورها در اوایل سال 2021 تا حدودی نتیجه این افزایش “طبیعی” تقاضا بود. اقتصاد جهانی در حال بهبودی از یک آسیب تاریخی ناشی از تعطیلی یک ساله به دلیل همهگیری کووید-19 بود.
مردم شروع به بازگشت به سر کار، مسافرت، غذا خوردن و خرید دوباره کردند. هزینه های نیروی کار نیز در حال افزایش بود. افرادی که از کار بیکار شده بودند، مشاغل جدید پیدا می کردند و در حال مذاکره برای دریافت حقوق بالاتر بودند. شرکتها با یارانههای بیکاری اضطراری رقابت میکردند که کارمندان را به ماندن در خانه تشویق میکرد.
دو نوع تورم
ناظرانی که افزایش قیمتهای دوران همهگیری را به چنین اختلالات عرضه و کار نسبت دادهاند، تا حدی حق دارند. به همین دلیل است که اغلب گفته میشود که تورم در دو نوع است: «پولی» و «غیر پولی». برای درک آنچه در اقتصاد می گذرد، مهم است که تفاوت بین این دو را بدانید.
تورم غیر پولی :
برخی از اقتصاددانان این افزایش قیمتها را که ناشی از تغییرات دنیای واقعی در عرضه و تقاضا است، «تورم غیر پولی» مینامند. این نوع تورم در واکنش به رویدادهای بازار رخ میدهد. اما معمولاً با تثبیت بازارها اصلاح میشود. به عنوان مثال، آب و هوای بد منجر به کاهش عملکرد محصول و برداشت کمتر میشود. قیمت ها افزایش می یابد. کشاورزان به دنبال پول نقد در افزایش تولید محصول هستند. چه اتفاقی می افتد؟ قیمت ها به تدریج کاهش می یابد.
تورم غیر پولی نیز می تواند ناشی از کمبودهای مصنوعی ناشی از دخالت دولت در بازار باشد. کنترلهای اجارهای که از ساخت مسکن جدید جلوگیری میکنند، برای مثال، یا حداقل دستمزد بالاتر توسط دولت، ممکن است منجر به قیمتهای بالاتر و تغییرات در CPI شود. این افزایش قیمت ها نیز در صورت لغو مقررات می تواند کاهش یابد. به عبارت دیگر، تورم غیر پولی یک پدیده کوتاه مدت است که به هر طریقی در نهایت برطرف می شود.
با این حال، این نوع تورم چیزی نیست که ما در مورد آن می نویسیم، و واقعاً تورم به معنای واقعی کلمه نیست. تورم، همانطور که اکثر مردم به آن فکر می کنند – و همانطور که در اینجا به آن اشاره می کنیم – صرفاً افزایش قیمت نیست. این در مورد تحریف قیمت ها است که ناشی از تحقیر پول است.
تعریف تورم صرفاً بهعنوان «افزایش قیمتها» احساس ناراحتی را که معمولاً با این اصطلاح همراه است را منتقل نمیکند – این احساس که چیزی در مورد قیمت کالاها و خدماتی که به نظر میرسد بدون دلیل واضحی در حال افزایش هستند، درست نیست.
تورم پولی:
فساد پول. آن کفش های کتانی که یک سال پیش 100 دلار قیمت داشتند، ناگهان 150 دلار قیمت داشتند. یا قبض خواربار فروشی شما قبلاً 100 دلار بود و اکنون به 200 دلار نزدیک شده است. شما تعجب می کنید: آیا همه اینها واقعاً ناشی از همه گیری کرونا است؟ آن قبوض مواد غذایی کمی بیش از حد دیوانه وار به نظر میرسد.
علاوه بر این، حتی قبل از کووید همه چیز شروع به بالا رفتن کرد. مانند آن خانه ای که در سال 2000 به قیمت 600000 دلار خریدید. شما یک سکه برای بازسازی آن خرج نکردید و نیاز به تعمیر دارد. هیچ کس به محله سرازیر نمیشود. تعداد زیادی خانه دیگر به فروش می رسد. با این حال، در سال 2021، کمی بیش از دو دهه بعد، خانه شما با قیمتی کمتر از 930000 دلار به فروش می رسد.
شما از این “سود” هیجان زده هستید، تا زمانی که متوجه می شوید که 930000 دلار در سال 2021 به سختی شما را به خانه دیگری با ارزش قابل مقایسه با خانهای که به تازگی فروخته اید می برد. حتی ممکن است مجبور شوید برای خرید چیز جدید کمی پول بگذارید، یا در غیر این صورت یک قدم پایین بیایید.
این تورم است. این ما را به یک تعریف مختصرتر می رساند:
تورم به اعوجاج قیمت ها گفته می شود که با از دست دادن ارزش پول اتفاق می افتد.
تقلیل قیمت ها پدیده معکوس است – کاهش قیمتها ناشی از افزایش ارزش پول. به دلایل واضح بسیار کمتر اتفاق می افتد. دولتهایی که با کمبود نقدینگی مواجه هستند، بیشتر احتمال دارد پول را چاپ و کاهش دهند تا به صورت برعکس عمل نمایند.
تورم پولی و تورم غیر پولی هر کدام علل و آثار جداگانه ای دارند. اما، همانطور که از همهگیری کرونا دیدهایم، هر دو میتوانند در یک زمان رخ دهند. افزایش قیمت می تواند به طور همزمان توسط عوامل پولی و غیر پولی هدایت شود. کلید درک آنچه در اقتصاد (و همچنین در زندگی مالی شما) اتفاق میافتد این است که بدانید چگونه بین این دو تفاوت قائل شوید.
به عنوان مثال، اگر خانههایتان را بهبود بخشیدهاید و یا اصلاً خانهسازی نکردهاید و بازار مسکن محلی آتش نمیگیرد، میتوانید مطمئن باشید که قیمت فروش نزدیک به میلیون دلاری خانهتان به این معنا نیست که بهطور جادویی ارزشمند شده است. در واقع ارزش آن با کاهش تدریجی و کاملا مصنوعی ارزش دلار تحریف شده است.