دارک پول چیست؟ (Dark pool )

darkpool
فارکس

دارک پول چیست؟ (Dark pool )

دارک پول چیست؟ (Dark pool )

سلام ، در این سری از مقالات شما رو با مفاهیم و روش های جدید و بروز معامله گری در بازاهای مالی آشنا خواهیم کرد. این روش ها دید شمار و نسبت به بازار های فارکس ، بورس و رمز ارز و بازیگران اصلی آنها به طور چشم گیری باز خواهد کرد. بعد از ارایه مبانی اولیه قصد داریم این آموزش ها رو به طور کامل و حرفه ای به شما عزیزان در چارت نگار ارایه کنیم. پس برای شروع گام اول این متد جذاب با ما همراه باشید:

فقط افراد کمی حوزه بازارهای غیر شفاف (استخرهای تاریک) و معامله گری با فرکانس بالا ( High Frequency Trading ) را کاملاً درک می کنند. حتی متخصصان مالی با تجربه نیز درک محدودی از نحوه کار هر دو دارند. در واقع، بسیاری هنوز با این موضوعات گیج هستند.

با این حال، از آنجایی که بازارهای غیر شفاف و HFT به جریان اصلی تبدیل شده‌اند، متخصصان و سرمایه‌گذاران بیشتری علاقه مند به کشف این موارد هستند.


بحث در مورد بازارهای غیر شفاف و HFT در حال حاضر بیشترین اختلاف را در امور مالی دارد. علیرغم این واقعیت که اپراتورهای بازارهای غیر شفاف و معامله گران پشت الگوریتم های HFT به آرامی مجبور می شوند تا در مورد اقدامات خود صحبت کنند، اما بسیاری از آنها یک راز باقی مانده است.

از ریزش های ناگهانی گرفته تا تئوری‌های مربوط به بازارهای تقلبی و میلیاردها سود حاصل از تغییرات کوچک در قیمت‌ها، بازارهای غیر شفاف و HFT بخشی از بازارهای مدرن هستند. اگر در مورد نحوه عملکرد آنها و تأثیرگذاری بر معامله گری شما آگاه نباشید، طعمه کوسه ها خواهید بود.

دارک پول چیست؟

دارک پول موضوع داغ بازارهای مالی

یک چیز مسلم است: همه بانک ها و کارگزاران به نوعی درگیر بازارهای غیر شفاف هستند. اما هر زمان که به بازارهای غیر شفاف اشاره می کنید، باید موضوع HFT را نیز در نظر بگیرید.

یکی به خاطر دیگری به وجود آمد و بعد به دور کامل رسیدند و حالا هر دو در یک محیط کار می کنند.
همانطور که از نام آن پیداست، بازارهای غیر شفاف تاریک و مخفی هستند و بانک‌ها، کارگزاران و مؤسساتی که این بازارهای غیر شفاف را اداره می‌کنند ترجیح می‌دهند به همین شکل باقی بمانند.

معامله گران با فرکانس بالا تفاوتی ندارند. آنها حتی در مورد فعالیت های خود مخفیانه تر هستند و دوست ندارند چیزی جز پنهان شدن در سایه ها، خرید و فروش سهام در چند میلی ثانیه و کسب درآمد باشند.

اگر یک سرمایه گذار فعال یا یک مشاور مالی هستید، احتمالاً از رشد HFT و استفاده از بازارهای غیر شفاف آگاه هستید. شما قیمت ها را در یک صرافی تماشا کرده اید و حرکات عجیبی را مشاهده کرده اید. با یا بدون اطلاع شما، معاملاتی که با آنها درگیر بوده اید به احتمال زیاد در یک بازار غیر شفاف انجام شده اند یا علیه یک معامله گر فرکانس بالا یا حتی هر دو انجام شده اند.

نداشتن اطلاعات درباره نقش شما و تأثیر شما در دارک پول

مشکلی که ممکن است داشته باشید، نداشتن اطلاعات درباره نقش شما و تأثیر شما در این شرایط است. برخی از ادبیات اخیراً درباره بازارهای غیر شفاف و HFT بحث کرده اند و صفحات روزنامه ها نیز پر از اطلاعات است. مشکل این است که بیشتر اطلاعاتی که می خوانید به شما این احساس را القاء می کند که نمی تواند آنچه را که واقعاً اتفاق می افتد توضیح دهد یا اینکه درک آن بسیار فنی و دشوار است.

دارک پول چیست؟

با این حال، جهان تغییر کرده است، و اکنون دیگر هیچ پنهانی در تاریکی وجود ندارد. نور بر روی بازارهای غیر شفاف و HFT تابیده می شود. این مقاله به عنوان نقطه پرش شما به آن دنیا عمل می کند. HFT، بازارهای غیر شفاف و الگوریتم‌ها را می‌توان در هر جایی که بورس اوراق بهادار کار می‌کند پیدا کرد.

اگر می خواهید در بازارها سرمایه گذاری کنید، جایی برای پنهان شدن از آنها وجود ندارد. ایالات متحده همچنان بازار اصلی است. با بیش از ده بورس اوراق بهادار و ده‌ها بازار غیر شفاف، مکان‌ها آنقدر پراکنده هستند که بازار ایالات متحده بهترین نوع بازار برای معامله‌گران با فرکانس بالا برای فعالیت در آن باقی می‌ماند.

وقتی صحبت از تغییرات و روند در بازار فرکانس بالا و تاریک است ، ابتدا به ایالات متحده نگاه کنید – بقیه جهان مطمئناً دنباله رو خواهند بود.

تعریف دارک پول چیست؟

چرا آنها یک گزینه سرمایه گذاری هستند بازارهای غیر شفاف از زمان شروع بورس های سازمان یافته به هر شکلی وجود داشته اند. در ساده ترین شکل خود، آنها مکانی غیر از بورس اوراق بهادار هستند که در آن سهام معامله می شود. بازار سهام یک حراج بزرگ و مداوم با سرمایه گذاران و معامله گران است که سهام را با قیمت های مختلف پیشنهاد می دهند و عرضه می کنند.

بازارهای سهام سفارشات خود را در یک دفترچه سفارش برای همه نمایش می دهند. زمانی که سرمایه گذاران بر سر قیمت توافق می کنند، معامله ای اتفاق می افتد و فرآیند توافق بر سر قیمت و انجام معامله تکرار می شود و تا زمانی که بورس باز است در تمام روز معاملات ادامه می یابد.

اما در مواقع دیگر ممکن است سرمایه گذار بخواهد خارج از بورس معامله کند.اینجاست که یک بازار غیر شفاف وارد می‌شود. بازار غیر شفاف یک مکان خصوصی است که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانند مقادیر زیادی سهام را بدون توجه به نیات بازار و مهم‌تر از همه، بدون تغییر بیش از حد قیمت بازار مبادله کنند.

دارک پول چیست؟

ویژگی های رایج یک دارک پول:

همچنین می توانید برای اطلاعات دقیق تر در مورد بازارهای غیر شفاف به بخش2 مقاله مراجعه کنید.

✓شفافیت کم در اجرای معامله: کارگزار، بانک یا هر نهادی که یک بازار غیر شفاف را اداره می کند، مسئولیت بزرگی در قبال مشتریان خود دارد تا اطلاعات را خصوصی نگه دارد و اطمینان حاصل کند که اطلاعات مربوط به یک سفارش بزرگ درز نمی کند. تلاش برای یافتن خریداران بدون اطلاع دادن به وجود فروشنده به کسی و بالعکس، چالش برانگیز است.

✓ معاملات انجام شده در محدوده اسپرد: اسپرد تفاوت قیمتی است که در بورس اوراق بهادار بین یک پیشنهاد خرید (قیمتی که کسی مایل است سهامی را در آن بخرد) و یک پیشنهاد فروش(قیمتی که کسی مایل به فروش در آن است) است. یک بازار غیر شفاف قیمتی را که قرار است با آن معامله کند را با قیمت‌های بورس اوراق بهادار با هدف انجام معامله با قیمت کمی بهتر هم برای خریدار و هم برای فروشنده، مفایسه می‌کند.

با تسویه معامله در محدوده اسپرد، قیمت برای خریدار و فروشنده در بازار سهام نمایش داده شده بهتر از قیمت خواهد بود زیرا خریدار قیمت کمتری نسبت به بورس دریافت می کند و فروشنده قیمتی بالاتر از قیمتی که در بورس می گیرد دریافت می کند. بورس اوراق بهادار بازارهای غیر شفاف معمولاً ارزان‌تر از بورس اوراق بهادار هستند زیرا کارمزد یکسانی ندارند.

✓ متعلق به یک بانک یا کارگزار: بانک ها و کارگزاران مایل به استفاده از بازارهای غیر شفاف هستند، زیرا آنها را از پرداخت هزینه های صرافی نجات می دهد.

download

اگرچه کارمزدهای بورس اوراق بهادار کوچک به نظر می رسد، فقط کسری از یک سنت، برای یک بانک یا کارگزار مقدار قابل ملاحظه ای محسوب می شود. بسیار مقرون به صرفه تر است که بتوانید یک معامله داخلی را در یک بازار غیر شفاف مطابقت دهید.

برای بسیاری از بانک‌ها و کارگزاران، به لطف رایانه‌های فوق سریع و توانایی هدایت معاملات از طریق مکان‌های مختلف در یک میلی‌ثانیه، بازارهای غیر شفاف به اولین نقطه‌ای تبدیل شده‌اند که سعی می‌کنند معامله را قبل از هدایت آن به بورس انجام دهند.

در حال حاضر ده ها بازار غیر شفاف در سراسر جهان وجود دارد. کارگزاران اغلب ابتدا سعی می کنند معامله ای را بین مشتریان خود (به نام داخلی سازی) در بازار غیر شفاف خود حل و فصل کنند. اگر نتوانند کبریتی پیدا کنند، سپس آن را به بازار غیر شفاف دیگری هدایت می‌کنند و سعی می‌کنند کبریت پیدا کنند. اغلب آخرین نقطه تماس، بورس اوراق بهادار سنتی خواهد بود.

 

2019 10 high frequency trading 1

در سمت تاریک تر بازار بازار غیر شفاف، معامله در خارج از بازارهای نمایش داده شده ممکن است به کارگزار این فرصت را بدهد که سهم اضافی از این معاملات را بردارد. به دلیل اقداماتی که به نفع مشتریان نبوده، اتهاماتی وارد شده و حتی جریمه هایی نیز علیه برخی از بازارهای غیر شفاف وضع شده است. به دلیل شفافیت اندک در بازار، ارائه دهندگان محل معاملات ممکن است وسوسه شوند که کمی بیشتر را برای خود در نظر بگیرند.

ارائه دهندگان محل معاملات کسانی هستند که یک بازار غیر شفاف را اداره می کنند، اغلب بانک ها و کارگزاران. (برای برخی از خطرات مرتبط با بازارهای غیر شفاف به بخش چهارم مراجعه کنید.) در نتیجه رفتار مشکوک برخی از بازارهای غیر شفاف، قانونگذاران برای تنظیم و محافظت از سرمایه گذار وارد عمل شده اند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه