سرمایه گذاری رشدی چیست؟ (رویکرد CAN SLIM)
28 فروردین 1402 1402-01-28 21:01سرمایه گذاری رشدی چیست؟ (رویکرد CAN SLIM)
سرمایه گذاری رشدی چیست؟ (رویکرد CAN SLIM)
سرمایه گذاری می تواند از نظر روانی بسیار سخت باشد. شما نه تنها در مقابل بهترین سرمایه گذاران قدر هستید، بلکه با خودتان نیز مقابله می کنید. گرفتار شدن در تصمیم گیری های غیرمنطقی بر اساس نقاط کور شخصی یا سوگیری های شناختی شما آسان است و این اشتباهات می تواند منجر به خرید در زمانی شود که باید بفروشید و بالعکس.
به دلایل فوق، موفق ترین سرمایه گذاران اغلب کسانی هستند که سیستم های منطقی و اثبات شده ای دارند.
داشتن روشی برای دیوانگی به شما این امکان را می دهد که به تصمیمات خود اطمینان داشته باشید و در عین حال از استراتژی ها و اکتشافی هایی که برای نخبه ترین سرمایه گذاران جهان عملکرد خوبی داشته اند نیز بهره ببرید.
نحوه انتخاب سهام رشدی
مهمتر از آن، چارچوبی برای انتخاب سهام رشدی مورد استفاده سرمایه گذاران نخبه مانند ویلیام جی اونیل نیز فراهم می کند.
نخبگانترین سرمایهگذاران جهان چگونه سهام را انتخاب میکنند
سرمایه گذاری رشد همه چیز در مورد شناسایی شرکت هایی است که رفتاری از خود نشان می دهند که نشان می دهد آنها رهبران فردا خواهند بود.
مزایای این استراتژی، در صورت موفقیت آمیز بودن، به راحتی قابل مشاهده است. به خرید مایکروسافت قبل از تسلط بر صنعت نرم افزار فکر کنید، یا استارباکس را قبل از اینکه ایالات متحده را با رویکرد جدید خود در فرهنگ قهوه فتح کند، بخرید.
سوال این است: چگونه می توان این سهام را به طور قابل اعتماد یافت؟
رویکرد CAN SLIM
ذخایر رشد فوق العاده فقط روی درختان رشد نمی کنند – در عوض، شما باید یک سیستم برای غربال کردن آنها داشته باشید.
یک مکان آسان برای شروع جستجوی خود برای رهبر رشد بعدی، رویکردی است که توسط افسانه سرمایهگذاری ویلیام جی اونیل پیشگام شده است. استراتژی CAN SLIM که در دهه 1950 توسعه یافت، هفت ویژگی را شناسایی می کند که سهام با عملکرد برتر اغلب قبل از رسیدن به بیشترین سود قیمتی، آنها را به اشتراک می گذارند.
هر مشخصه با یک حرف در مخفف CAN SLIM نشان داده می شود:
C – سود سه ماهه جاری ( Current quarterly earnings )
A – رشد سود سالانه ( Annual earnings growth )
N – محصول جدید، خدمات، مدیریت ( New product, service, management )
S – عرضه و تقاضا ( Supply and demand )
L – رهبر یا عقب مانده (Leader or laggard)
I – حمایت نهادی (Institutional sponsorship)
M – جهت بازار(Market direction)
نکته مهم این است که هر یک از این صفات می تواند کاتالیزوری برای تأثیرگذاری بر سایر صفات باشد. هنگامی که آنها ترکیب شوند، می تواند منجر به تغییرات قیمتی بزرگ شود که بقیه بازار را شکست دهد.
شکستن عوامل
بیایید به هر ویژگی رویکرد CAN SLIM با جزئیات بیشتری نگاه کنیم:
سود سه ماهه جاری
به دنبال شرکتهایی باشید که حداقل سود هر سهم (EPS) در سه ماهه اخیر 25 درصد رشد داشته باشد، اگرچه 50 درصد یا بالاتر حتی بهتر است. این شرکت ها همچنین باید 20 درصد رشد فروش در سه ماهه و 17 درصد ROE داشته باشند تا از پایداری رشد اطمینان حاصل کنند.
رشد سود سالانه
به دنبال شرکت هایی با رشد سالانه EPS حداقل 25% تا 50% در هر یک از 3-5 سال گذشته باشید. این به تأیید این امر کمک می کند که شرکت در حال رشد بلندمدت است.
محصول جدید، خدمات، مدیریت
این شرکت چه کاری انجام می دهد که جدید باشد یا بازی را تغییر دهد؟ برای برنده شدن در بازار، یک شرکت باید دائماً خود را دوباره اختراع کند تا خود را برای سودهای بالاتر از حد متوسط قرار دهد.
مثالها: کسب درآمد گوگل از تبلیغات جستجو یا رویکرد جدید مکدونالد به غذا را در نظر بگیرید. این نوآوریها شرکتها را برای کسب سود و موفقیت بزرگ آماده میکند.
عرضه و تقاضا
قیمت سهام زمانی افزایش می یابد که سرمایه گذاران بیشتری تقاضای عرضه محدود سهام را داشته باشند. افزایش قیمت، همراه با انباشت حجم، به معنای افزایش تقاضا است. اگر این از سوی سرمایه گذاران نهادی (سازمان ها ) باشد که تمایل به خرید و نگهداری دارند، حتی بهتر است.
رهبر یا عقب مانده
شرکت های پیشرو در صنایع پیشرو – بهترین از بهترین ها – شرکت هایی خواهند بود که بیشترین پتانسیل رشد را دارند.
حمایت نهادی
75 درصد از کل فعالیت های بازار از سوی سرمایه گذاران حرفه ای، مانند صندوق های سرمایه گذاری مشترک یا صندوق های بازنشستگی انجام می شود. پول هوشمند نه تنها به اعتبار بخشیدن به سهام رشد بالقوه با مشارکت کمک می کند، بلکه می تواند باعث افزایش قیمت بزرگ شود.
جهت بازار
سرمایه گذاران CAN SLIM بر این باورند که شما باید با بازار سرمایه گذاری کنید، نه در مقابل آن. این به این دلیل است که یک سهام فردی در 75٪ مواقع با بازار حرکت می کند.
درک اینکه چگونه فاکتورهای مختلف CAN SLIM با هم کار می کنند – و اینکه چگونه می توانند به ایجاد دوره های رشد عظیم برای سهام اصلی کمک کنند – برای سرمایه گذار رشد موفق کلیدی است.
استفاده از یک سیستم منطقی مانند این همچنین به شما در غلبه بر سوگیری های شناختی یا مرتکب اشتباهات دیگری که ممکن است بر سرمایه گذاری شما تأثیر بگذارد کمک می کند.
سرمایه گذاری بر مبنای رشد در مقایسه با سرمایه گذاری ارزشی
در نهایت سرمایه گذاری بر مبنای رشد به دنبال افزایش دارایی از طریق افزایش ارزش دارایی در بلندمدت یا کوتاهمدت هستند. البته که سرمایه گذاری بر مبنای رشد، تنها استراتژی موجود برای افزایش ارزش سرمایه نیست. سرمایه گذاری بر بنای ارزش نوع دیگری از استراتژیهای موجود و شناختهشده برای دستیابی به این هدف است.
برخی سرمایه گذاری بر مبنای رشد و سرمایه گذاری بر مبنای ارزش را در نقطه مقابل یکدیگر تصور میکنند. سرمایهگذارانی که بر مبنای ارزش عمل میکنند، به دنبال سهامی هستند که از ارزش واقعی خود پایینتر مبادله میشود.
این در حالی است سرمایهگذارانی که بر مبنای رشد وارد عمل میشوند، با این وجود که ارزش بنیادی شرکت را در نظر میگیرند، اما تمایل بیشتری به نادیده گرفتن استانداردهایی دارند که نشان میدهد ممکن است سهام بیش از ارزش واقعی خود مبادله شده باشد.
درحالیکه سرمایهگذارانی که بر پایه ارزش وارد عمل میشوند، به دنبال سهامی هستند که امروز به بهایی کمتر از ارزش واقعی خود فروخته میشوند. این درحالی است که سرمایهگذارانی که بر مبنای رشد وارد عمل میشوند، روی پتانسیل آتی شرکت متمرکز هستند و توجه چندانی به ارزش فعلی سهام آن نمیکنند.
این سرمایهگذاران برخلاف سرمایهگذارانی که بر پایه ارزش وارد عمل میشوند، ممکن است سهام شرکتهایی را خریداری کنند که در حال حاضر سهام خود را به ارزشی بالاتر از ارزش واقعی خود به فروش میرساند. این کار با این پیشفرض انجام میشود که ارزش واقعی سهام شرکت در آینده رشد میکند و از نوسانات فعلی پیشی میگیرد.